Miten puhua lapselle musiikkivideoilla ilmenevästä vähäpukeisuudesta ja koskettelusta?
Poikani, 8v, on alkanut katsella musiikkivideoita, joissa naiset ovat vähintään puolialastomina, ja miehet taputtelevat tyytyväisinä useammankin naisen takapuolta. Pitäisikö minun kieltää häneltä tämä harrastus? Hän kysyi kerran, miksi miehet koskettelevat naisten pyllyä, kun olen aina sanonut, että niin ei saa tehdä ilman lupaa. Vastasin siihen, että puhutaan tästä myöhemmin. Mitä oikein äitinä sanoisin pojalle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että lapsesi osaa pohtia ja kyseenalaistaa oma-aloitteisesti näkemäänsä materiaalia. On myös arvokasta, että hän uskaltaa kysyä asiasta sinulta. Nykymaailmassa saattaa helposti kohdata mediassa sellaista materiaalia, joka voi hämmentää lasta ja aikuista. Seksuaalisuuteen liittyvät asiat on hyvä ottaa puheeksi lapsensa kanssa, varsinkin nyt, kun hän itse miettii kyseisiä asioita.
Musiikkivideoiden katselemisessa ei sinänsä ole mitään pahaa. Tykkääkö poikasi katsoa videoita visuaalisista syistä vai pitääkö poikasi niistä melodioiden takia? Jos sinua huolettaa lapsille sopimaton materiaali, on netistä usein mahdollista löytää myös musiikkivideo, jossa on pelkät sanat tai ei kuvanauhaa ollenkaan. Yksi vaihtoehto on myös katsoa musiikkivideoita yhdessä pojan kanssa ja keskustella näkemästään heti videoiden aikana, jos jokin vaikuttaa omasta tai lapsen mielestä sopimattomalta.
Lapsen kanssa voi puhua hänen pohtimastaan asiasta ikätasoisesti lapsen maailmaan soveltuvin sanoin ja esimerkein. Voit kertoa, että poikasi on oikeassa siinä, että ketään ei saa kosketella mistään kohtaa kehoa ilman lupaa. Esimerkiksi pylly on erityisesti sellainen alue, johon ei saa koskettaa ilman toisen suostumusta. Pojalle voi kuitenkin mainita, että musiikkivideoissa on kyse näytellystä materiaalista. Videoilla nähdyt henkilöt ovat näyttelijöitä, jotka ovat tietoisia musiikkivideon juonesta ja tapahtumista. He ovat todennäköisesti myös antaneet luvan pyllyn koskettamiseen, vaikka luvan antamista ei näy videolla. Pojan kysymyksiin voi pyrkiä vastaamaan rehellisesti. Voit kertoa lapselle, että sinun kanssasi saa aina puhua mieltä askarruttavista asioista ja pyrit parhaasi vastaamaan hänelle.
Ei hätää, vaikkei tietäisikään aina, kuinka toimia tai mitä sanoa. Jos sinua kiinnostaa, voi vanhemmuuteen ja seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen saada vertaistukea esimerkiksi Vanhempainnetistä. Lisäksi neuvontapuhelin palvelee sinua tarvittaessa vielä tarkemmin.
Neuvonnan tiimi