Miten saada suhde paremmaksi?
Olemme mieheni kanssa erkaantuneet toisistamme. Olemme 45-vuotiaita. Suhdetta takana yli 20v. Läheisyys puuttuu, ja seksi loppui oikeastaan 10v sitten, kun saimme lapsen. Vaikka lapsi olisi joskus esim isovanhemmillaan, kumpikaan ei enää tee aloitetta läheisyyteen. Kotimme on turvapaikkani. Erota en uskalla, vaikka monia kertoja se on mielessä käynytkin. Miten saada suhde paremmaksi? Vai onko meillä enää mitään toivoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin tavallista pysähtyä tarkastelemaan suhteen tilaa tietyin väliajoin. Moni muukin on havahtunut tarkastelemaan suhdettaan suunnilleen samassa vaiheessa kuin sinäkin. Koko elämä onkin eräänlaista aaltoliikettä; joskus kumppanin kanssa eläminen on tiiviimpää, toisinaan molempien elämä on hyvin itsenäistä. Niin kauan kuin molemmilla on tahtoa ja voimia rakentaa suhdetta, on suhteen tulevaisuudella myös toivoa.
Mikäli kosketusyhteys on kadonnut vuosien varrella, voi tuntua vaikealta lähestyä toista. Monelle kosketus on kuitenkin läheisyyden kasvualusta, se saa ihmisen mielihyvähormonit liikkeelle. Jotta kosketusyhteys löytyisi, olisi useimmiten ensin saavutettava keskusteluyhteys. Molempien ajatukset, toiveet ja odotukset voi ottaa puheeksi jonakin rauhallisena hetkenä. Mikä toimii välillänne jo nyt? Mitä toivotte suhteeltanne, läheisyydeltänne tai seksiltänne, ja millä keinoin näitä toiveita voisi tavoitella? Toiveiden ja odotusten päivittämistä tarvitaan tasaisin väliajoin, sillä ihminen muuttuu läpi elämän.
Muutos tapahtuu harvoin hetkessä. Fyysistä yhteyttä voi kuitenkin yrittää vahvistaa pienin teoin arjessa. Toisen toiveet ja ajatukset huomioimalla saattaa olla mahdollista vahvistaa niin henkistä kuin fyysistäkin yhteyttä. Kosketuksen ei tarvitse olla seksuaalista, jotta siitä saisi mielihyvää. Voitte lähteä vahvistamaan suhteen fyysistä puolta niiden toimien kautta, jotka tuovat teille iloa. Mahdollisuuksien mukaan voitte vähitellen lisätä kyseisten kosketustilanteiden tai -tapojen määrää. Fyysistä yhteyttä voi pyrkiä vahvistamaan arjessa yksinkertaisimmillaan muun muassa halaamalla, sipaisemalla toista ohimennen tai suutelemalla. Muita konkreettisia keinoja ovat vaikkapa toisen huomioiminen hartia- tai jalkahieronnalla tai hellyysharjoituksen avulla. Kun koskettaminen ja läheisyys on luonnollisempaa, voi olla helpompaa löytää vähitellen myös kadonnut seksuaalinen yhteys.
Mikäli tilanne tuntuu hankalalta ratkaista yhdessä, on asian käsittelemiseen saatavilla myös ammattiapua. Teitä voisi auttaa esimerkiksi keskustelu pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luona. Yhteystietomme neuvontapuhelimeen ja seksuaalineuvojan vastaanotolle löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi