Moi,Mikä olisi helpotus omaan seksin haluuni.Kumppanini ei halua hirveäsi tai...
Moi,
Mikä olisi helpotus omaan seksin haluuni.
Kumppanini ei halua hirveäsi tai ollenkaan, tiedä sitä vaan tidennäköisesti seksiä on vain että pysyn tyytyväisenä.
Omat haluni ovat kerean tai kaksi viikossa, mutta se aiheuttaa meidän väliimme kitkaa. Mitä apuja olisi jotta saisin omat haluni laskemaan, onko lääkkeitä yms?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin tavallista, että seksuaalinen halukkuus vaihtelee elämän varrella. Halujen eriparisuus koskettaa muitakin pareja, joten et ole tilanteessasi yksin. Halujen eriparisuutta saattaa esiintyä ajoittain missä tahansa suhteen vaiheessa ja taustalla voivat olla esimerkiksi elämäntilanteeseen liittyvät tekijät, haasteet parisuhteessa, oma minäkuva, hormonaaliset syyt, väsymys, stressi, suorituskeskeisyys sekä jotkin sairaudet ja lääkkeet. Jokaisen henkilön ja parisuhteen tilanne on kuitenkin yksilöllinen.
Ilmeisesti tilanteenne on jatkunut jo jonkin aikaa. Asia saattaa vaivata omalla tavallaan molempia osapuolia, jolloin kumppanin kanssa kommunikointi aiheuttaa kitkaa. Tämä taas voi kuormittaa sekä itseä että parisuhdetta kokonaisuudessaan. Millaista yhteiselonne on elämän muilla osa-alueilla? Liittyykö arkeenne läheisyyttä tai hellyydenosoituksia kumppanille? Kosketuksen avulla on mahdollista osoittaa huomiota toiselle eikä läheisyyden tarvitse välttämättä johtaa seksiin.
Halukkuuden tunteminen on luonnollista. Seksologian näkökulmasta itseä ahdistavaa asiaa ei suoranaisesti lähdetä poistamaan elämästä, vaan koetetaan miettiä, miten oppia elämään tilanteensa kanssa mahdollisimman mielekästä elämää. Olisi tärkeää käsitellä omia tunteitaan ja huoliaan avoimesti kumppaninsa kanssa. Jos hedelmällisen keskusteluyhteyden saaminen on vaikeaa, voi toiselle kirjoittaa esimerkiksi omista tunteistaan kertovan kirjeen. Lisäksi parisuhteen vuorovaikutuksen tueksi on kehitelty Mielenterveystalon parisuhteen omahoito-ohjelma.
Aihepiirin käsitteleminen saattaa olla haastavaa, joten sinua/teitä voisi hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Ammattilaisen kanssa on helpompaa käsitellä ja työstää seksuaalisuuteen liittyviä teemoja. Jos tilanne vaikuttaa esimerkiksi omaan psyykkiseen hyvinvointiisi, kannattaa kääntyä lisäksi terveysasemasi puoleen. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi