Mustasukkaisuus ja riittämättömyyden tunne kumppanin pornon katselusta
Olen kauhean mustasukkainen mieheni pornon katselusta. Aiemmissa suhteissa en ole ollut mustasukkainen. Olen sanonut miehelle asiasta. Minä olen meistä halukkaampi osapuoli ja siksi epäilen miehen katselevan pornoa heti kun hän on yksin kotona. Epäilen nykyään aina hänen katsovan pornoa, kun en ole kotona. Tilanne on itselleni ahdistava ja koen riittämättömyyden tunnetta. Mitä voin tehdä asialle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mustasukkaisuus on luonnollinen tunne siinä missä kaikki muutkin tunteet ovat. Mustasukkaisuus voi pohjimmiltaan kertoa siitä, että toinen on itselle tärkeä ja ihminen tuntee kumppanistaan menettämisen pelkoa. Mustasukkaisuuden ja riittämättömyyden tunteet voivat kuitenkin tuntua kuluttavilta ja vaikuttaa oman hyvinvoinnin lisäksi myös parisuhteen hyvinvointiin, jos tilanne jatkuu pitkään samana. On hienoa, että tiedostat vaikeat tunteesi ja haluat hakea apua ja neuvoja tilanteen ratkaisemiseksi.
Myös parisuhteessa olevat saattavat katsoa pornoa. Ihminen voi kuitenkin kokea pornon katselun uhkana omalle asemalleen suhteen sisällä. Katseleminen saattaa myös herättää huolen siitä, ettei kumppani pidä itseä viehättävänä tai pornon voidaan pelätä korvaavan yhteisen parisuhdeajan ja seksin harrastamisen. Toit viestissäsi esiin, ettet aiemmissa suhteissasi ole ollut mustasukkainen. Onko jokin tietty asia nykyisessä suhteessasi saanut alkujaan aikaan huolen pornon katselemisesta? Ihmisiä on erilaisia ja myös halujen eriparisuus on tavallista parisuhteessa. Kerroit, että epäilet aina miehesi katsovan pornoa, kun et ole kotona. Onko miehesi jäänyt joskus kiinni pornon katselusta ja tilanne on loukannut sinua? Vai onko kyseessä ainoastaan huolettava ajatus? Toisella on oikeus omaan elämäänsä suhteen sääntöjen rajoissa myös parisuhteessa ollessaan.
Onko miehesi tietoinen huolistasi ja ahdistuksestasi? Hän ei varmasti haluaisi sinun tuntevan vaikeita tunteita. Miehesi on sinut valinnut ja sinä riität hänelle sellaisena kuin olet. Olisi tärkeää, jos pystyisit kertomaan tunteistasi miehellesi. Omaa oloaan sekä parisuhteen hyvinvointia on tarvittaessa mahdollista kohentaa myös keskustelemalla ammattilaisen kanssa. Mikäli tilanne olisi vaikuttanut jollakin tavalla suhteeseenne, olette lämpimästi tervetulleita juttelemaan asiasta seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Yhteystiedot löydätte täältä. Jos tilanne vaikuttaisi omaan fyysiseen tai psyykkiseen terveyteesi, on asiasta tärkeää jutella vielä lääkärin tai psykologin kanssa.
Neuvonnan tiimi