Nieluklamydia
Hei!
Voiko klamydia nielussa aiheuttaa miehellä lapsettomuutta/hedelmällisyyden laskua? Klamydiaa minulla ei ole ikinä ollut virstasta testattuna, mutta kurkusta sitä ei ole testattu ja tarkunnan riski toki ollut olemassa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että huolehdit seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista ja olet käynyt seksitautitesteissä. Tyypillisimmin klamydia aiheuttaa lapsettomuutta, jos klamydiatartunta on sukuelinten alueella. Nielussa klamydia taas tavallisesti aiheuttaa paikallisia oireita. Klamydia esiintyy muita seksitauteja harvemmin suussa ja nielussa, sillä klamydiabakteeri lisääntyy huonosti suun limakalvoilla. Tässä mielessä asian suhteen voi olla rauhallisin mielin. Aihepiiriin liittyen on tullut toinenkin kysymys, jonka vastauksesta voisi olla sinulle hyötyä.
Lapsettomuutta saattaa esiintyä tilanteissa, joissa klamydiatulehdus on pitkittynyt. Yleisimmin klamydia voi vaikuttaa naisen hedelmällisyyteen, sillä hoitamaton klamydia saattaa aiheuttaa sisäsynnytintulehduksen, josta voi seurata lapsettomuutta. Toki klamydia saattaa aiheuttaa myös miehille hedelmällisyyden alenemista. Tällaisissa tilanteissa henkilöllä on yleensä ollut oireita, joita ei ole hoidettu. Toki terveyteen liittyvät tekijät ovat yksilöllisiä, joten jokaisen terveyttä tulisikin tarkastella henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Klamydiatestin tulos on usein luotettava. Mikäli testituloksesi on ollut negatiivinen, voit olla rauhassa asiasi suhteen. Jos epäilet nieluklamydiatartuntaa, olisi hyvä, että kävisit testauttamassa itsesi uudestaan. Tällä tavoin saat mielenrauhan tilanteeseesi. Klamydiaan on saatavilla hoitomuotoja, joten asiaa ei tarvitse senkään puolesta jännittää. Tartuntaa voi jatkossa yrittää estää käyttämällä suuseksisuojaa tai kondomia.
Jos seksitauteihin ja lapsettomuuteen liittyvät asiat huolestuttavat sinua, saat varmempaa tietoa asiasta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Huolistaan on aina mahdollista puhua myös ystävän kanssa tai tulla juttelemaan neuvontapuhelimeen. Yhteystietomme saat täältä.
Neuvonnan tiimi