Yhdyntä ei onnistu kipujen takia
Olemme kumppanini kanssa yrittäneet yhdyntää useita kertojq, mutta se ei onnistu. Penis ei mahdu sisään ja tämä sattuu kumppania. Olemme todenneet että kipu voisi johtua immenkalvon tiukkuudesta. Alamme olemaan turhautuneita kun yhdyntä ei onnistu. Mikä avuksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otat huomioon kumppanisi kokemukset ja et halua satuttaa häntä. Ensimmäinen yhdyntä voi aluksi tuntua hankalalta tai joillakin hieman kivuliaalta, mutta tuntemukset menevät tavallisesti ohi yhdyntöjen lisääntyessä. Ymmärrettävästi yhdyntään liittyvät vaikeudet ja kivut voivat kuitenkin turhauttaa ja aiheuttaa pitkittyessään haittaa sekä kummankin itsetunnolle että parisuhteen hyvinvoinnille.
Ennen yhdyntää on hyvä huomioida ns. esileikin tärkeys, jotta mieli ja kehon lihakset rentoutuisivat. Esileikissä tapahtuvien hyväilyjen avulla emätin kostuu ja penis on helpompaa viedä varovasti sisään. Luultavasti olette kuitenkin osanneet toimia jo tällä tavoin. Pystyykö kumppanisi laittamaan tamponin sisään tai harrastamaan itsetyydytystä? Immenkalvon tiukkuus saattaa vaikeuttaa edellä mainittujen asioiden suorittamista sekä myös yhdynnän onnistumista. Immenkalvon tiukkuutta on mahdollista yrittää helpottaa venyttelemällä hellästi aluetta puhtain, liukasteeseen kostutetuin sormin. Venyttelyissä on tärkeää edetä rauhallisesti kehoaan kuunnellen.
Yhdyntäkipujen taustalla saattaa olla monisyisempiäkin asioita. Kipujen syynä voi olla esimerkiksi limakalvojen ärtyminen. Oletteko kokeilleet liukuvoidetta yhdynnän helpottamiseksi? Joissain tapauksissa matalahormoniset ehkäisypillerit voivat aiheuttaa limakalvojen ohenemista. Tällaisissa tapauksissa pillerimerkki kannattaa vaihtaa toiseen.
Yhdyntäkivut voivat johtua myös muista seikoista, kuten tulehduksesta, vulvodyniasta tai endometrioosista. Lisäksi erilaiset traumat tai aiemmin koetut kipukokemukset ja niistä johtuvat pelon tuntemukset saattavat vaikeuttaa yhdyntää. Oleellista on kuunnella kehon viestejä ja edetä hyväilyissä tai yhdynnässä vain silloin, kun toiminta tuntuu miellyttävältä.
On hyvä muistaa, että nautintoa on mahdollista saada ilman yhdyntääkin, sillä kehossa on sukuelinten lisäksi muitakin kohtia, jotka tuottavat seksuaalista mielihyvää. Voitte kumppanisi kanssa keskustella, millainen kosketus tuntuisi teistä molemmista hyvältä ja mistä kohtaa teitä saa koskea. Jos yhdyntä ei onnistu, voi silti nauttia toisen läheisyydestä ja muista hyväilyistä.
Sopivan auttamismuodon löytymiseksi olisi varminta, että kumppanisi varaisi ajan gynekologin luota, jotta pystyttäisiin tarkemmin tutkimaan, mikä tilanteen taustalla voisi olla. Tilannetta on mahdollista helpottaa erilaisin menetelmin ja asiaa ei tarvitse hävetä yhtään. Lisäksi on tärkeää pystyä puhumaan molemminpuolisesti omista tunteistaan. Keskustelun tukena voi käyttää tarvittaessa myös ammattiauttajaa. Meidän puoleemme onkin sallittua kääntyä uudestaan ja teitä voisi joko yksilöinä tai yhdessä pariskuntana hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Autamme teitä mielellämme lisää ja yhteystietomme löydätte täältä.
Neuvonnan tiimi