Olemme olleet parini kanssa yhdessä nyt vajaa 10 vuotta, mutta...
Olemme olleet parini kanssa yhdessä nyt vajaa 10 vuotta, mutta viimeisen 5 vuoden aikana emme ole harrastaneet ollenkaan seksiä. Oma seksuaalinen haluttomuus on alkanut tuolloin, ja tuntuu, kun kumppani koittaa koskettaa tai vihjailla, pieni ”paniikki” ja pakokauhu iskee. En osaa sanoa mistä tämä johtuu, mutta en osaa kuvitella rinnalle toistakaan henkilöä, vaan haluan jakaa elämäni ko. henkilön kanssa. Haluaisin seksin takaisin elämään, mutta tuntuu, että edessä on jokin näkymätön este.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jotkut pariskunnat voivat olla tyytyväisiä suhteeseen ilman seksiäkin. Painetta sen tekemiseen ei lähtökohtaisesti tarvitse tuntea, jos seksi ei ole suhteessa niin tärkeä asia. Haluttomuudesta voi tulla ongelma suhteessa silloin, kun toinen osapuoli haluaa seksiä ja toinen ei. Kuulen pohdinnastasi, että sinä kaipaat tai haluat seksiä, ja ilmeisesti kumppanisikin. Hienoa, että olet lähtenyt pohtimaan asiaa, sillä apua on saatavilla.
Seksuaalinen halu on monisyinen asia, johon vaikuttavat aina yksilölliset tilanteet. Voit pohtia ainakin näitä kysymyksiä alkuun: Mitä 5 vuotta sitten tapahtui, kun tunnistit haluttomuutesi alkaneen? Minkälaista seksi oli ennen, nautitko siitä? Jos seksi oli hyvää, mikä siitä teki hyvää? Jos se oli ikävää, minkä olisit toivonut olevan toisin? Onko sinulla sooloseksiä tai fantasioita liittyen seksiin tai läheisyyteen? Minkälainen on suhtautumisesi omaan seksuaalisuuteesi, kehoosi, sukuelimiisi?
Entä miten voit suhteessasi? Miten teillä yleisesti ottaen menee kumppanisi kanssa? Onko suhteessanne lämpöä? Onko teillä arjen läheisyyttä ja hellyyttä; sellaista kosketusta, joka ei liity tai johda seksiin? Keskusteletteko avoimesti tarpeistanne ja toiveistanne suhteessa/seksissä? Miten hoidatte ristiriitatilanteita? Onko sinun helppoa vai vaikeaa pyytää kumppaniltasi asioita, joita tarvitset tai toivot häneltä?
Toivottavasti näistä pohdintakysymyksistä heräsi joitakin ajatuksia sinulle ja ne auttavat eteenpäin. Voit halutessasi perehtyä lisäksi seksuaalista halua käsittelevään kirjallisuuteen. Esimerkiksi suomalaisen seksologin Leena Hattusen (nyk. Piikoski) teos Haluttaako? – Seksuaalisen halun ääriviivoja käsittelee halua monipuolisesti ja syvällisesti. Me olemme myös kirjoittaneet aiheesta artikkelin, jonka löydät täältä.
Jos haluat tutkia yhdessä, mistä seksiin liittyvässä pakokauhussa tai näkymättömässä esteessä voisi sinun kohdallasi olla kyse, voit kääntyä ammattilaisen puoleen ja varata esimerkiksi meille ajan henkilökohtaiseen neuvontaan, jotta voimme tarkemmin keskustella kanssasi. Neuvontamme on maksutonta ja nimetöntä.
Oona Turunen