Olen huomannut, että pippelin pesu esinahan alta tuntuu oikein hyvältä...
Olen huomannut, että pippelin pesu esinahan alta tuntuu oikein hyvältä juuri sopivan lämmintä vettä suihkuttamalla. Onko ok tehdä sitä joka kerta pissalla käydessä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiskehossa on eri kohtia, joiden koskettaminen tuottaa mielihyvää. Sukuelinten alue on yksi kehon tuntoherkimmistä kohdista ja siksi alueen koskettaminen tai peseminen voi tuntua hyvältä.
Vesipesuissa ei ole mitään pahaa, mutta on kuitenkin hyvä huomioida, ettei alue pääse kuivumaan liiallisesta pesemisestä. Runsas alapesujen määrä päivän aikana voi ärsyttää terskaa ja häiritä alueen normaalia bakteerikantaa sekä lisätä ihon ärsytysoireita tai ihottumien syntymistä. Siksi alapesujen määräksi riittää yleensä yksi tai kaksi kertaa päivässä. Omaa kehoaan kuunnellen voit kuitenkin löytää sinulle sopivan pesutiheyden. Halutessasi voit testata myös muita tapoja tuottaa iloa tai mielihyvää itsellesi.
Lisätietoa terveyteen ja seksuaalisuuteen liittyen saat vielä terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi