Onko huolestuttavaa harrastaa raiskausroolileikkiä?
Onko huolestuttavaa harrastaa raiskausroolileikkiä? Jostain syystä minä ja kumppani pidetään erityisen paljon ajatuksesta, että kumppani ”raiskaisi” minut ja välillä se toteutetaankin, vaikka kumpikaan ei raiskausta oikeasti hyväksy. Joskus kumppania on jälkikäteen ahdistanut, että miksi kiihottui tuosta leikistä niin paljon.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raiskausroolileikissä ei ole mitään huolestuttavaa. Roolileikki on turvallinen tapa toteuttaa fantasioita, kun siihen on kaikkien osapuolten suostumus. Raiskausfantasia on aiheena tabu ja siksi omat fantasiat voivat aiheuttaa hämmennystä. On kuitenkin myös toisia, jotka kiihottuvat kuvaamistasi asioista. Kuten itsekin mainitsit, fantasiointi ei tarkoita, että hyväksyisi asian reaalimaailmassa. Fantasioissa eivät päde oikean elämän lait ja rajoitukset eivätkä fantasiat mielikuvien tasolla satuta ketään. Fantasioita toteutettaessa on tärkeää, että molemmat osapuolet käyvät keskustelua toiveistaan ja rajoistaan, jotta fantasian toteuttaminen tuntuisi turvalliselta sekä henkisellä että käytännön tasolla.
Ikävää kuulla, että kumppanisi kokee ahdistusta seksileikin jälkeen. Seksifantasioihin voi liittyä erilaisia rooleja, jotka omaksutaan fantasian toteuttamisen aikana. Seksin aikana koetut tapahtumat voivat ajoittain olla henkisellä tasolla suuria asioita käsiteltäviksi. Kehon ja mielen yhteys saattaa seksifantasian toteuttamisen aikana luoda niin vahvan oman tilan, että siitä voi jälkikäteen seurata tilapäistä ahdistusta. Kestääkö ahdistusta pitkään ja onko kumppanillasi apukeinoja ahdistuksen lievittämiseen? On tärkeää jutella avoimesti tunteista ja purkaa tapahtunutta sanallisesti. Toisen rajoja kunnioittaen, myös lähellä oleminen ja helliminen voi luoda hyvää oloa ja turvaa molemmille sekä auttaa pääsemään tähän hetkeen takaisin kiinni.
Kaikki tunteet seksin jälkeen ovat inhimillisiä ja sallittuja. Jos fantasioista kiihottuminen saa aikaan ahdistusta, jota on hankalaa purkaa, voisi olla hyvä jutella tilanteesta ammattilaisen kanssa. Seksuaalisuuden tulisi olla myönteinen asia, joten mikäli tilanne vaivaa edelleen, on esimerkiksi neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla asiaa mahdollista käsitellä tarkemmin. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi