Onko kehitysvammaisen kanssa soveliasta keskustella seksuaalisista asioista viesteillä?
Onko kehitysvammaisen kanssa soveliasta keskustella seksuaalisista asioista viesteillä? Ns. Sekstailla? Aloin juttelemaan yhten miehen kanssa joka on 32 vuotias ja hänellä on jonkinsortin kehitysvamma. (Kirjoitusvihreitä tms) olenko nyt käyttänyt tätä ihmistä hyväkseni? Syyllisyys ja pelko vaivaa minua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että haluat varmistua käytöksesi sopivuudesta. Sekstailu täysi-ikäisen henkilön kanssa on sallittua. Jos ketään ei pakotettu mihinkään viestittelyyn tai seksuaaliseen tekoon vastentahtoisesti, ei asiasta tarvitse kantaa syyllisyyttä. Sinua voisi auttaa meille aiemmin tullut kysymys ja siihen annettu vastaus.
Pelon kanssa ei ole mukavaa elää. Omaa henkistä hyvinvointiaan voi tukea erilaisilla rentoutusharjoituksilla, mikäli tilanne vaivaisi mieltä edelleen. Ajatuksia voisi rauhoittaa myös jokin itselle mukava ja rauhoittava tekeminen. Lisäksi tilanteestaan kannattaa jutella jollekin luotettavalle ihmiselle tai keskustella esimerkiksi Kriisipuhelimessa, Tukinetin palveluissa tai neuvontapuhelimessamme huolistaan tarkemmin. Toivottavasti sinulla olisi kuitenkin jo parempi olo. Olet oman anteeksiantosi arvoinen ja ansaitset voida hyvin.
Neuvonnan tiimi