Onko normaalia että 16 vuotias tyttö ei ole ikinä harrastanut...
Onko normaalia että 16 vuotias tyttö ei ole ikinä harrastanut seksiä tai seurustellut?
Haluaisin seurustella tyttöjen kanssa ja suudella yms. mutta seksi ei kiinnosta yhtään.
Mistä tämä voisi johtua, onko minussa jotain vikana kun en ole koskaan seurustellut enkä ole kiinnostunut seksistä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On aivan tavallista, jos ei ole seurustellut tai harrastanut seksiä 16-vuotiaana. Jokainen etenee omaan tahtiinsa ja päättää omasta kehostaan sekä elämästään.
Voit olla myös huoleti, sinussa ei ole mitään vikaa, vaikket ole kiinnostunut mainitsemistasi asioista. Toisia seurustelu ja seksi alkavat kiinnostaa myöhemmällä iällä ja toisia tällaiset asiat eivät kiinnosta myöhemminkään.
Tapauksissa, joissa seksi ei kiinnosta yhtään, voi joskus olla kyse aseksuaalisuudesta. Tällöin henkilö tuntee vähän, tai ei ollenkaan, seksuaalista vetovoimaa toisiin ihmisiin. Aseksuaaleja on hyvin monenlaisia ja on henkilöitä, jotka voivat kaivata esimerkiksi hellyyttä tai parisuhdetta ilman seksiä. Seksuaalinen suuntautuminen voidaan nähdä hyvin moninaisena ja on jokaisen oma asia, miten määrittelee itsensä, vai määritteleekö mitenkään.
Olet siis hyvä juuri tuollaisenaan. Jos tilanne herättää sinussa enemmänkin kysymyksiä, voit aina soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa tilanteestasi voidaan puhua vielä syvällisemmin. Tsemppiä sinulle jatkoon.
Maija Nieminen