Onko normaalia, että ei ole koskaan saanut orgasmia?
Olen 26-vuotias ja en ole kertaakaan elämässäni saanut orgasmia. Itseäni se ei tähänasti ole haitannut, mutta uutta kumppaniani kyllä. Joten onko normaalia, että ei ole koakaan saanut orgasmia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen keho toimii eri tavoin. Tämä tarkoittaa sitä, että myös orgasmin saamisessa on ihmisten välillä eroja. Jotkut voivat saada orgasmin helpommin, toisilla tilanne vaatii harjoittelua. Orgasmin saamiseen vaikuttavat fyysisten tekijöiden ohella myös monet muut tekijät, kuten hyväilytapa, suhteen tila, tunnelma sekä kehon ja lihasten rentous. Myös kumppani ja seksikerta voivat vaikuttaa asiaan. Orgasmin saaminen vaatii kehontuntemusta sekä harjoittelua.
On ihan tavallista, jos ei ole kokenut orgasmia ikäisenäsi. Etenkin mahdollisessa emätinyhdynnässä moni voi kokea orgasmin saamisen hankalana. Muun muassa käsillä, suulla tai seksileluilla tehdyt hyväilyt voivat tuottaa varmemmin orgasmin verrattuna emätinyhdyntään. Monet voivat kokea etenkin klitorisseksin miellyttävänä. Seksiin liittyy kuitenkin paljon muutakin nautinnollista kuin pelkkä orgasmin saaminen. Seksitilanne, erilaiset hyväilyt sekä kumppanin nautinnon näkeminen voivat tuottaa mielihyvää itselle, vaikkei orgasmia saisikaan.
Hyvä juttu, jos tilanne ei haittaa sinua. Joskus asia voikin harmittaa enemmän kumppania kuin ihmistä itseään. Kertoiko kumppanisi, miksi tilanteesi haittaa häntä? Onko taustalla esimerkiksi ajatus siitä, että orgasmin puuttuminen tekee hänestä ”huonon” seksikumppanin tai seksistänne epäonnistunutta? Olisi hyvä ottaa asia vielä puheeksi kumppanisi kanssa. Toiselle voi sanoa uudestaan, että tilanne ei haittaa sinua eikä orgasmittomuus ole loukkaus häntä kohtaan. Kenenkään keho ei toimi käskien. Yhdessä on kuitenkin mahdollista opetella tuntemaan kehosi toimintaa sekä niitä kohtia, joiden kosketteleminen tuottaa seksuaalista mielihyvää. Edetkää rauhallisesti ja suorituspaineettomasti. Vaikka orgasmia ei tulisikaan, teillä on mahdollista nauttia toisistanne ja kehoistanne. Kumppanin kanssa voi testata esimerkiksi hellyysharjoitusta.
Mikäli haluaisit lisää tietoa tai neuvoja tilanteeseesi liittyen, palvelemme sinua mielellämme muissa neuvontapalveluissamme. Palveluitamme on mahdollista käyttää myös yhdessä kumppanin kanssa. Ei kuitenkaan syytä huoleen. Olet aivan tavallinen eikä sinussa ole mitään vikaa.
Neuvonnan tiimi