Onko normaalia, että koen seksuaalista halua vain, jos minua halutaan?
Onko normaalia, että koen seksuaalista halua vain, jos minua halutaan ? Haluni seksiin ei lähes koskaan syty ilman tätä tunnetta, esim hyvin harvoin masturboin.
Parisuhteessa tämä aiheuttaa hankaluuksia, koska jos toinen ei osoita haluaan tarpeeksi usein, tuntuu kuin seksi ja halu otettaisi minulta pois, ja tietenkään parisuhteessa ollessa en toisiltakaan sitä tunnetta saa hakea, eikä se olisi oikein. Tämä tekee minut usein katkeraksi ja hermostuneeksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Meistä jokainen on omanlaisena yksilö, joka syttyy erilaisista asioista tai tilanteista. On ihmisiä, joilla halujen ilmeneminen on tilannesidonnaisempaa. Henkilö saattaa esimerkiksi kaivata toisen ihmisen läsnäoloa ja eroottista ilmapiiriä tunteakseen halua. Ihminen voi myös nauttia huomatuksi tulemisesta ja kiihottua siitä, että toinen tuntee halua itseä kohtaan. Toive tulla nähdyksi ja hyväksytyksi on tärkeää kaikille ihmisille. Tässä ei ole mitään outoa.
Lähes kaikissa parisuhteissa on hetkiä, jolloin esiintyy jonkinasteista halujen eriparisuutta. Halun määrään voi vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi vaikeat elämäntilanteet, stressi, masennus, hormonaaliset syyt, väsymys, parisuhteen tila tai jotkin sairaudet ja lääkkeet. Haluun liittyvät tekijät ovat usein moninaisia ja asiaa tulisikin tarkastella aina yksilöllisestä näkökulmasta.
Halujen eriparisuus saattaa herättää katkeruutta tai muita ikäviä tunteita, jos kokee jääneensä jostain paitsi tai tulee jatkuvasti torjutuksi. Onko tilanne ollut koko ajan samanlainen vai onko se muuttunut hiljalleen? Kuinka usein koet, että halua olisi hyvä osoittaa? Tavallisesti alkuhuuman jälkeen halukkuus voi tasaantua.
Kerroit tuntevasi myös hermostuneisuutta. Millaisissa tilanteissa hermostuneisuutta ilmenee? Liittyykö hermostuneisuus esimerkiksi turhautumiseen ja siihen, että toivoisit enemmän seksiä? Tällaiset tunteet ovat ikäviä, mutta ymmärrettäviä. Kohdistuvatko ikävät tunteesi enemmän kokonaistilannetta vai sinua tai kumppaniasi kohtaan? Olisi tärkeää keksiä keino purkaa hermostuneisuutta sillä tavalla, ettei tulisi loukanneeksi ketään.
Mainitsit viestissäsi, että masturboit harvoin. Masturbointi on yksi keino nauttia seksuaalisuudestaan ja osoittaa itselleen huomiota, mikäli kokee, että kumppani ei huomioi itseä tarpeeksi. Haluja voi herätellä esimerkiksi eroottisilla mielikuvilla tai lukemalla tai katsomalla eroottista materiaalia. Jos masturbointi ei edelleenkään tunnu kiinnostavalta, voi itseään helliä muilla tavoilla. Esimerkiksi hellyysharjoitus voi tuottaa hyvää oloa keholle ja mielelle. On tärkeää muistaa myös muunlainen läheisyys kumppanin kanssa, vaikkei varsinaisesti seksiä harrastettaisikaan.
Olisi hyvä puhua tunteistaan kumppanilleen. Voitte jutella, millä tavoin toivoisitte tulevanne huomioiduiksi toistenne tahoilta, jotta parisuhteenne ja seksielämänne voisi hyvin. Keskustelkaa, millaiset asiat saavat teidät syttymään. Kaipaatteko enemmän sanoja katseita, kosketuksia tai muita vastaavia seikkoja? Yhdessä on mahdollista pohtia, pystyisikö näitä tapoja yhdistämään jotenkin, jotta tilanne tuntuisi molemmista hyvältä. Voitte myös miettiä, millä tavoin sinun olisi helpompaa tehdä aloite.
Erilaisten vaikeiden tunteiden kanssa on usein kuormittavaa elää. Pidemmän päälle kielteiset tunteet voivat vaikuttaa sekä omaan että parisuhteen hyvinvointiin. Aihepiiri saattaa tällöin tuntua laajalta käsitellä kaksin. Ammattiapua voikin hakea esimerkiksi pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin luota. Vastaanotolle voi myös mennä yksin.
Yhteystiedot muihin neuvontapalveluihimme löydätte täältä.
Neuvonnan tiimi