Onko syytä ottaa jälkiehkäisypilleri, kun kalu kävi sisässä ehkä 2...
Onko syytä ottaa jälkiehkäisypilleri, kun kalu kävi sisässä ehkä 2 sekuntia ilman kondomia eikä muutakaan ehkäisyä ollut? Yhdynnästä on nyt tasan 5 päivää, joten toivon nopeaa vastausta. Kuukautisten pitäisi alkaa 12.5. eli viiden päivän päästä ja ovat hyvin säännölliset. Raskaus on hyvin epätoivottu. Mikäli olisin raskaana, voiko aborttia ja lääkärikäyntejä suorittaa ilman että vanhemmat saisi tietää? Kyse ei ole ollut myöskään painostuksesta seksiin, tai muustakaan laittomasta. T. Nainen 17v

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yleisesti ottaen suojaamattoman yhdynnän jälkeen on hyvä käyttää jälkiehkäisyä, mikäli raskaus ei ole toivottu. Jälkiehkäisytabletti tulee ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen, sillä mitä nopeammin tabletin ottaa, sitä parempi ehkäisyteho on. Markkinoilla on saatavilla valmiste, joka voidaan ottaa silloin, kun suojaamattomasta yhdynnästä on kulunut 72-120 tuntia. Jälkiehkäisyä ei kuitenkaan kannata ottaa, mikäli suojaamattomasta yhdynnästä on yli 5 vuorokautta. Mikäli kyse oli tosiaan vain 2 sekunnista ja sisään ei päässyt siemennestettä, on epätodennäköistä, että olisit raskaana.
Koska yhdynnästä on jo kohta yli 5 päivää aikaa, suositellaan tällaisissa tapauksissa odotettavaksi kuukautisia. Jos kuukautiset eivät ala ajallaan, on hyvä tehdä heti raskaustesti. Mikäli raskaustesti olisi positiivinen, kannattaa varata aika lääkäriltä, joka voi neuvoa sinua enemmän raskauden keskeyttämiseen liittyen. Keskeytykseen ei tarvita vanhempien lupaa ja terveydenhuollon ammattilaisilla on asian suhteen vaitiolovelvollisuus. Tästä ei siis kannata olla huolissaan, mutta toki aina isoista asioista on hyvä jutella joko vanhempien tai jonkun turvallisen aikuisen kanssa.
Toivottavasti voit kohta huokaista helpotuksesta ja selviät pelkällä säikähdyksellä. Onneksi saat asiaan ainakin piakkoin vastauksen. Jatkossa on tosiaan hyvä muistaa ehkäisy esimerkiksi kondomia käyttäen. Yksin ei tarvitse asian kanssa elää, joten jos asia painaa sinua tai mahdollisesti kumppaniasi, saa meidän palveluihimme olla aina uudestaan yhteydessä. Tsemppiä jatkoon.
Maija Nieminen