Pakkoajatukset, joissa on seksuaalinen sisältö
Hei, kärsin pakko-oireisesta häiriöstä. Minulla sairaus ilmenee pakkoajatuksina, joissa on yleensä seksuaalinen sisältö. Työskentelen lähihoitajana kehitysvammaisten ryhmä kodissa ja n. 4 vuotta sitten tein intiimialueen pesuja asukkaalle, joka oli vuodepotilas. Minun mielessäni pyöri tuolloin pakkoajatus/pelko että nuolaisen asukasta pesutilanteessa intiiimialueelta. Ajatus jäi pyörimään päähäni, jos kuitenkin nuolaisin? Onko pakkoajatus aina vaan ajatus vai voiko se toteutua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pakkoajatukset ovat toivomattomia ajatuksia ja mielikuvia, jotka saavat aikaan ahdistusta. Tyypillisesti pakkoajatukset voivat liittyä esimerkiksi seksuaalisuuteen. On arvokasta tietoa tuntea itsensä sen verran hyvin, että tiedostaa oman tilanteensa ja tunnistaa kyseessä olevan pakkoajatuksen. Kuvaamasi pelko on ikävä, mutta myös tavallinen tunne pakkoajatuksiin liittyen. Asiakkaan käytöksestä yleensä huomaa, jos tilanne olisi loukannut häntä jotenkin. Tähän pohjautuen sinun ei tarvitse kantaa huolta tuosta menneestä tapahtumasta.
Pakkotoimintojen ei ole pakko tapahtua käytännön tasolla, ne voivat tapahtua myös ajatusten tasolla. Pakkoajatuksiin liittyvä ahdistus ilmenee juuri siinä, että ajatukset tuntuvat oman pään sisällä asioina, jotka mahdollisesti voisivat toteutua. Ajatuksiin liittyy yleensä jokin epämiellyttävä tai kielletty elementti, joka toteutuessaan olisi sopimaton tai jopa laiton. Tällaiset ajatukset aiheuttavat pelkoa ihmiselle, joten ihminen pyrkii työntämään niitä pois mielestään. Usein asia on helpommin sanottu kuin tehty. Jo kerran luotu ajatusmalli voi nostaa itsepintaisesti päätään, vaikka yrittäisikin välttää ahdistavia ajatuksia. Mitä enemmän ajatuksia yrittää työntää pois sitä itsepintaisemmin ne nostavat päätään. Syntyy ikävä ajatuskehä, joka aiheuttaa ihmiselle ahdistusta. Pakkoajatus ei siis toteudu, mutta uhkakuvat sen toteuttamisesta saavat aikaan ahdistusta. Ahdistusta voi yrittää lievittää kotikonstein esimerkiksi erilaisia harjoituksilla.
Oletko jutellut asiasta lääkärin tai psykologin kanssa? Sinua varmasti voisi hyödyttää tilanteestasi puhuminen. Lääkäriltä tai psykologilta voit myös saada keinoja helpottaa pakkoajatuksia ja löytää uusia ajatusmalleja tilanteen auttamiseksi. Asian voi ottaa myös esimiehen kanssa esiin. Voitte miettiä, pystyisitkö tekemään työtä työparin kanssa, mikäli koet siihen tarvetta. Lisäksi Mielenterveystalon pakko-oireiden omahoito-ohjelmasta saattaisi olla apua sinulle. Mitään huolta ei ole, kuvaamasi asiat vain liittyvät pakko-oireiden kuvaan ja eivät tarkoita sitä, että asia olisi toteutunut tai toteutuisi. Toivottavasti olosi helpottaa ja löydät sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi