Pakkoajatus zoofiliasta
Selasin tiktokkia 4v, ja sieltä tuli ”et uskalla googlaa tätä…” menin sit googlaa ja näin eläinpornoa. Kiihotuin siitä ja samaan aikaan se ällötti mutta en palannut enää sivulle. Oma seksuaalisuus oli silloin vielä kehitysvaiheessa. Unohdin koko asian enkä ikinä palannut siihen edes ajatuksen tasolla mutta nyt kuulin että siitä puhuttiin. Sain pakkoajatuksen siitä että mitä jos olen zoofili. Mutta asia vain ahdistaa minua eikä tuo nautintoa. Onko tää pakkoajatus? Ällöttää ja ahdistaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihminen ei aina voi vaikuttaa siihen, mistä kiihottuu. Tästä syystä omat keholliset reaktiot ja ajatukset voivat joskus hämmentää tai ahdistaa. Itselleen kannattaa kuitenkin olla armollinen. Kiihottuminen tietyistä aiheista ei määrittele ihmisen seksuaalisuutta tai mieltymyksiä kokonaisuudessaan.
On mahdollista, että tapauksessasi on kyse seksuaalisista pakkoajatuksista. Seksuaalisille pakkoajatuksille on tyypillistä, että ajatukset koetaan vieraina ja ahdistavina. Pakkoajatuksia voi syntyä esimerkiksi stressaavissa tai muilla tavoin haastavissa elämäntilanteissa.
Pakkoajatukset saattavat tulla entistä ponnekkaammin mieleen, mitä enemmän häiritseviä ajatuksia yrittää siirtää pois mielestä. On kuitenkin hyvä muistaa, että päivän mittaan oma mieli synnyttää monia ajatuksia, mutta vain osaan niistä tartutaan kiinni. Ahdistavan ajatuksen tullessa mieleen, voi ajatuksen havaita ja nimetä, mutta sitten sivuuttaa. Ajatusten sivuuttamisessa saattaa helpottaa jokin mielekäs tekeminen, jossa konkreettisesti ajatukset siirtyvät kyseiseen tekemiseen. Mikäli ajatukset syntyisivät ärsykkeen kautta, voi pyrkiä vähentämään niitä tekijöitä, jotka kyseisiä ärsykkeitä synnyttäisivät. Arkeen kannattaakin lisätä sellaisia asioita, jotka kannattelevat itseä ja vievät ajatuksia mukavaan suuntaan.
Ahdistavien ajatusten syntyessä on tärkeää muistaa, että kyse on vain ajatuksesta, ei mistään konkreettisesta asiasta. Ahdistusta voi lievittää hengittämällä syvään ja rauhoittelemalla esimerkiksi silityksen keinoin itseään. Oloaan on mahdollista helpottaa myös hyvinvointia tukevien harjoitusten tai pakko-oireiden omahoito-ohjelman avulla. Lisäksi asian käsittelemisessä voisi auttaa lääkärin, psykoterapeutin tai seksuaaliterapeutin tuki. Olemme täällä sinua varten, joten olethan rohkeasti uudestaan yhteydessä, mikäli haluaisit keskustella tilanteestasi tarkemmin. Yhteystietomme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi