Paneminen ei kiihota ja seksi ei tuota nautintoa ilman mielikuvia
Seksi itsessään ei minulle nautintoa ilman mielikuvia. Suljen usein silmät seksin aikana ja yritän pyörittää päässäni seksuaalisia mielikuvia, ikään kuin pornofilmiä, jotta saavuttaisin orgasmin. Mielessäni fantasioin usein naisen orgasmeista. Välillä minun on tosi vaikea keskittyä ja en saavuta orgasmia mielikuvista huolimatta. Pelkkä paneminen ei itsessään kiihota minua vaikka rakastan miestäni ja usein seksi ei ikään kuin tunnu miltään vaikka haluaisin tuntea ja nauttia seksistä muutenkin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen seksuaalisuus on ainutlaatuinen kokonaisuus. Ei ole syytä kantaa huolta omista mielikuvistaan. Fantasioissa ei ole mitään pahaa ja fantasiointia voi jatkaa, jos mielikuvat tuottavat sinulle nautintoa.
Uusien tutkimusten mukaan, pornon on nähty kiihottavan ihmisiä ensisijaisesti videolla näkyvien tunteiden kautta.  Pornoa katsovat koehenkilöt olivat kiinnittäneet huomionsa ensisijaisesti kasvoihin, eikä esimerkiksi sukuelimiin. Eli kuulostaa aivan loogiselta, että myös sinä orgasmia tavoitellessasi, fantasioit naisten orgasmeista. Vai kuinka suhtaudut omiin fantasioihisi? Koetko jonkinlaista hämmennystä tai syyllisyyttä fantasioistasi? On myös tavallista, ettei orgasmi aina onnistu, useinkaan vulvallinen ei saa orgasmia pelkästään penetroivasta seksistä.
Seksuaalinen kiihottuminen on myös herkkä tapahtuma ja altis häiriötekijöille.  Joskus oma keskittymiskyky herpaantuu ja ajatukset vaeltavat toisaalle, jolloin kiihottuminen ja nauttiminenkin voi olla hankalampaa. Kiihottumiseen ja halukkuuteen saattavat vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi terveydentila, lääkkeet, suorituspaineet, parisuhteen tila, hormonaaliset tekijät, oma kehonkuva, väsymys, stressi, jännitys, vaikeudet elämäntilanteessa tai aiemmat kielteiseksi koetut seksikokemukset. Jokaisen tilanteen taustalla ovat aina yksilölliset seikat.
On myös ihmisiä, joiden mielen sisäiset asiat kiihottavat heitä enemmän kuin fyysinen kosketus.  Kerroit, että seksi ei tunnu miltään. Tarkoitatko tätä henkisestä vai fyysisestä näkökulmasta? Liittyykö kysymykseesi toive jostain muunlaisesta tavasta kiihottua ja saada orgasmeja? Joillekin vahva mielikuvituksissa oleva seksi saattaa vaikuttaa yhteydentunteeseen, liittyen omaan kumppaniin. Onko teillä läheisyyttä tai erilaisia huomionosoituksia arjessanne? Voit käydä läpi vaikka ensin omassa mielessäsi millaiset asiat saavat yleisellä tasolla sinut syttymään tai nauttimaan. Omista tunteistaan on hyvä jutella myös kumppaninsa kanssa. Voitte pyrkiä ottamaan mukaan yhteiseen seksiinne molempia miellyttäviä ja sytyttäviä tekijöitä.
Seksi on paljon muutakin kuin panemista. Jos mahdollista, on seksiin hyvä varata kiireetön hetki, jolloin tunnelmakin olisi välitön ja suorituspaineeton. Mikään kiire ei ole ja toisen läheisyydestä ja kosketuksesta voi nauttia muutenkin kuin yhdynnän kautta. Halutessanne voitte testata esimerkiksi hellyysharjoitusta. Yhteisessä seksissä on mahdollisuus ottaa mukaan myös seksivälineiden käyttö.
Et ole yksin tilanteessasi ja usein puhuminen ammattilaisen kanssa voi auttaa jäsentelemään asiaa. Jos koet, että kaipaisit tukea tai haluaisitte yhdessä keskustella asiasta, olette lämpimästi tervetulleita juttelemaan neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle.
Neuvonnan tiimi