Paniikkihäiriö vaikeuttaa masturboimista ja seksin harrastamista
Terve! Minulla puhkesi 9kk sitten vaikea asteinen paniikkihäiriö, tätä seurasi vaikeat pelot sydänsairauksista yms jotka sitten tutkittiin perusteellisesti.
Voin nyt hieman paremmin vaikka ahdistusta on päivittäin, pelkään edelleen korkeaa sykettä joka vaikeuttaa seksin/masturboinnin harrastamista, saan usein paljon lisälyöntejä kiihottuessani ja tämä laukaisee välillä vahvaakin ahdistusta.
Tämä aiheuttaa vaikeuksia seksin nauttimiseen enkä tiedä mikä tähän olisi avuksi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että terveydentilaasi on tutkittu. On tavallista, että terveydentilan muutoksen jälkeen saattaa mennä aikaa ennen kuin löytää tietynlaisen tasapainon asian kanssa ja oppii myös ratkaisemaan erilaisia hankaliksi koettuja tilanteita.
Ihmisen kiihottuessa on luonnollista, että sydämen syke tihenee. Ymmärrettävästi tämä tieto ei välttämättä auta silloin, jos ahdistus tuntuu voimakkaalta, mutta on hyvä yrittää rauhoitella itseään tällä faktalla silloin, kun ahdistus tuntuu vasta nousevan. Vaikka asian suhteen tuntisi olevansa neuvoton, on hyvä suhtautua tilanteeseen ja itseensä myötätuntoisesti. Voisiko vaikeissa hetkissä sinua rauhoittaa esimerkiksi pieni tauko ja lempeä silittely sellaisesta kohdasta, jonka koskettaminen tuntuu turvalliselta?
Seksuaalisuus on myös paljon muuta kuin yhdyntää tai masturbointia. Jos tuntuu, että varsinainen seksikontakti aiheuttaa ahdistusta, voi halutessaan testata hellyysharjoitusta joko yksin tai kumppanin kanssa. Olisi myös tärkeää jutella mahdollisen kumppanin kanssa siitä, millaisia toiveita ja huolia sinulla on seksitilanteiden suhteen. Voitte yhdessä sopia jonkin tavan, millä voit viestiä toiselle, jos alat tuntea ahdistusta. Yhdessä voitte lisäksi miettiä erilaisia sellaisia seksitapoja, jotka tuntuvat molemmista mahdollisimman miellyttäviltä. Myönteiset kokemukset tukevat sekä omaa että parisuhteen hyvinvointia.
Hienoa, että koet voivasi jo hieman paremmin. Sinua voisi hyödyttää vielä keskusteleminen lääkärin ja psykologin kanssa. Heille on mahdollista avata seksuaalisuuteen ja paniikkihäiriöön liittyviä asioita ja näin saisit apua tilanteeseesi kokonaisvaltaisemmin. Halutessasi voit myös tutustua Mielenterveystalon paniikin ja ahdistuksen omahoito-ohjelmiin sekä Oivamielen hyvinvointia tukeviin harjoituksiin. Lisäksi meidänkin puoleemme on lupa kääntyä uudestaan joko neuvontapuhelimen kautta tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon ja tilanne helpottuu.
Neuvonnan tiimi