Papakokeessa paljastui HPV ja korkean riskin soluja. Olen tällä hetkellä...
Papakokeessa paljastui HPV ja korkean riskin soluja. Olen tällä hetkellä suhteessa, jossa harrastamme seksiä ilman kondomia, joten todennäköisesti HPV on myös miehelläni. Olemme kuitenkin eroamassa ja olin jo odotellut villiä sinkkukesää tulevaksi. Papakokeen tulos harmittaa ja pelottaa. Elänkö nyt selibaatissa niin kauan ennen kuin HPV:tä ei enää todeta? Olenko velvollinen kertomaan kaikille tuleville kumppaneilleni kantavani HPV:ta? Olen 35-vuotias.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että haluat huolehtia seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Tieto ihmisen papilloomaviruksesta (HPV) ja niin sanotuista korkean riskin virustyypeistä voi aiheuttaa pelkoa tai huolta tulevasta. Virus tarttuu iho- tai limakalvokontaktissa ja on hyvin yleinen seksuaalisen kanssakäymisen aloittaneilla henkilöillä. Useimmat sairastavat tietämättään HPV:n aiheuttaman infektion, joten on mahdollista, että tulevaisuuden seksikumppanillasi on, tai on ollut, HPV-tartunta.
Seksielämää ei ole pakko lopettaa, jos seksiä haluaa harrastaa. Kondomin tai suuseksisuojan käyttö seksisuhteissa on kuitenkin tärkeää, sillä kondomi suojaa parhaiten sekä HPV-tartunnalta että seksitaudeilta ja raskauden mahdollisuudelta. Vaikka tilanne nolottaisikin, on mahdolliselle seksikumppanille hyvä kertoa omasta tilanteestaan. Todennäköisesti löytyy joku, joka arvostaa rehellisyyttäsi ja on yhdessä valmis miettimään juuri teille sopivia tapoja harrastaa seksiä.
Alkujärkytys voi olla suuri tilanteessasi. Toivottavasti sinulla on kuitenkin jo nyt parempi olo. Jotta saisit tarkemmin tietoa juuri sinun tilanteeseesi ja terveyteesi liittyen, olisi hyvä jutella asiasta vielä lääkärin kanssa. Lääkärille voi kertoa rohkeasti myös omista huolistaan. Myös me Sexpossa haluamme tukea sinua uudessa elämänvaiheessasi, joten jos tuntuu, että kaipaat keskustelua ihmissuhteisiin tai seksuaalisuuteen liittyen, voit soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystietomme löydät täältä ja lisätietoa HPV-tartunnasta saat vielä täältä. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Neuvonnan tiimi