Parisuhdeseksi ei kiinnosta tai tuota iloa ollenkaan
Olen ollut pitkään tilanteessa, jossa minulla ei ole kiinnostusta seksiin. En yksinkertaisesti saa siitä mitään iloa. Olen kuitenkin naimisissa, ja mies haluaa seksiä. Perhesovun ylläpidon takia olen antanut miehelle noin parin kuukauden välein. En jaksa kuunnella hänen valituksiaan, ettei hän saa. Onko tämä vain naisen osa elämässä toimia näin? En tiedä mitä tapahtuisi, jos en antaisi ollenkaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Halujen eriparisuus on tuttua muillekin ihmisille. Eriparisuutta voi esiintyä kenelle tahansa ja missä tahansa elämänvaiheessa. Pitkittyessään tilanne saattaa saada aikaan turhautumista ja ristiriitoja suhteen sisällä.
Jokainen päättää omasta kehostaan sekä siitä, haluaako harrastaa seksiä vai ei. Kenenkään ihmisen osa ei siis ole harrastaa seksiä vastentahtoisesti tai toista myötäillen. On kuitenkin ymmärrettävää, että seksin harrastaminen voi tuntua yksinkertaisimmalta ratkaisulta riitojen välttämiseksi. Onko suhteenne dynamiikka ollut aina samanlainen? Seksistä voi helposti tulla kiistakapula suhteessa. Niin valitus kuin myös torjutuksi tuleminen voivat vaikuttaa entistä kielteisemmin halun määrään. Muita halua heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi terveydentila ja lääkkeet, hormonaaliset tekijät, suorituspaine, kiire, stressi, väsymys, oma kehonkuva, vaikeudet parisuhteessa, kuormittava elämäntilanne tai aiemmat ikävät seksuaalikokemukset. Usein taustalla oleva tilanne voi olla monisyinen ja siksi jokaista tapausta tulisi tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta.
Kerroit, että tilanne on ollut pitkään sellainen, ettei sinulla ole kiinnostusta seksiin. Koetko, että seksi tai seksuaalisuus ei kiinnosta tai tuota iloa sinulle ollenkaan myöskään esimerkiksi fantasioiden tai itsetyydytyksen tasolla? Haluaisitko haluta enemmän vai onko tilanne sinusta ihan OK näin? On sallittua elää juuri itselle sopivaa elämää ja olla harrastamatta seksiä tai itsetyydytystä. Asiasta on kuitenkin tärkeää jutella myös kumppaninsa kanssa.
Oletteko pystyneet juttelemaan tilanteestanne? Onko teillä läheisyyttä suhteessanne? Koetteko keskusteluyhteytenne hyvänä ja arjen sujuvan muutoin mukavasti eteenpäin? Myös mies voi kokea kuvaamasi tilanteet ikävinä ja joskus jatkuvat torjunnat vaikuttavat omaan itsetuntoon heikentävästi. Olisi hyvä, että pystyisitte keskustelemaan avoimesti kummankin näkemyksistä ja toiveista. Voitte yhdessä pohtia, olisiko mahdollista löytää jokin sellainen ratkaisu, joka miellyttäisi molempia. Jos olet esimerkiksi kiinnostunut itsetyydytyksestä, olisiko yhteinen itsetyydytyshetki mahdollinen? Tai voisiko miehesi toteuttaa seksuaalisuuttaan esimerkiksi itsetyydytyksen ja seksivälineiden avulla joko sinun kanssasi tai sinun ollessasi läsnä?
Jos aihepiiri vielä aiheuttaa kinaa tai vaikuttaa molempien hyvinvointiin, on sallittua pyytää apua ammattilaiselta. Teitä voisi auttaa esimerkiksi soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Olemme täällä teitä varten ja yhteystietomme löydätte täältä.
Neuvonnan tiimi