Pelko alastonkuvien jakamisesta
Hei.
Minua ahdistaa oma typeryys. Jaoin omia alastonkuvia henkilölle, jonka kanssa sovin tapaamisen seksin merkeissä. En mennyt paikan päälle. Pelkään, että hän on ottanut kuvistani kuvakaappaukset ja jakanut ne nettiin.
Tapauksen jälkeen jos jokin asia on alkanut kiihottaa, olen ajatellut mahdollisimman negatiivisesti, että se loppuu. Tämä voi käydä pidemmän päälle raskaaksi. Onko tässä mitään järkeä? Kannattaako tällä tavalla elää loppuelämän? Mitä jos toistan samat virheet uudelleen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että  että olet alkanut kokea ahdistusta alastonkuvien jakamisesta. Joskus kiihottuminen voi ottaa vallan ja silloin tulee tehneeksi asioita, jotka eivät enää myöhemmin tunnu hyviltä ideoilta. Tällaisia tilanteita tapahtuu muillekin ja itseään ei kannata liikaa soimata.
Ilmeisesti ette ole koskaan tavanneet kasvotusten tämän mainitsemasi henkilön kanssa? Monet ihmisistä osaavat suhtautua hienotunteisesti toisen alastonkuviin ja koska ette ole aiemmin tavanneet, on vaikeaa kuvitella, että henkilö haluaisi levittää kuviasi. Kuvia saatetaan jakaa esimerkiksi vaikeiden erotilanteiden tai muiden vastaavien tapahtumien jälkeen. Tällaisissa tilanteissa kuvien jakaja tietää satuttavansa toista ihmistä, mutta päättää silti kostaa toiselle. Ihmisiä ajavat erilaiset motiivit tekojensa taustalla, mutta kertomaasi pohjaten, voit olla vielä rauhassa tilanteesi suhteen. Mikäli henkilö kuitenkin jakaisi kuviasi netissä, olisi kyseessä rikos ja sinulla olisi oikeus ilmoittaa asiasta poliisille.
Jos tilanne vaivaa sinua, olisiko sinun mahdollista olla yhteydessä tähän henkilöön ja pyytää häntä poistamaan kuvasi sekä mahdolliset kuvakaappaukset? Ystävällinen ja asiallinen ihminen kyllä ymmärtää tunteesi ja tajuaa poistaa kuvat sekä olla ottamatta kuvakaappauksia. Jos sinulla herää epäilys henkilön tarkoitusperistä, voit säästää mielenrauhasi takaamiseksi viestiketjunne tai ottaa kuvakaappauksen viesteistänne todistuskappaleena varmuuden vuoksi.
Kiihottuminen on kehon luonnollinen reaktio eikä kiihottumisreaktiossa ole mitään pahaa. Jos kiihottumisreaktioita ilmenee kehossa, ei asialle tarvitse tehdä mitään; oman tilanteensa voi huomioida ja hyväksyä tuntemuksensa. Tilannetta ei kuitenkaan ole pakko viedä eteenpäin, eli esimerkiksi masturboimiseen asti, jos se ei itsestä tunnu hyvältä. Kiihottuminen menee kyllä itsestään ohi hetken päästä. Kiihottumista ei kuitenkaan tarvitse vastentahtoisesti kieltää. Aivan kuten totesitkin, jos omia tunteita tai reaktioita yrittää piilottaa itseltään, voi se vaikuttaa omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin pidemmän päälle.
Aina välillä on hyvä pysähtyä miettimään ja erittelemään oman käyttäytymisensä syitä. Millaisia virheitä pelkäät toistavasi uudelleen; pelkäätkö esimerkiksi lähettäväsi uudestaan alastonkuvia vai kenties etsiväsi seksiseuraa? Virheiksi koetuista asioista voi aina oppia jotain uutta itsestään tai elämästä. Vaikutat henkilöltä, joka osaa miettiä omia toimiaan ja siksi myös ottaa tarvittaessa opiksi virheistään.
Ei kannata koko loppuelämänsä ajan kieltää itseltään asioita, jotka tuntuvat hyviltä ja ovat lain mukaan sallittuja. Mikäli sinua kiihottaa alastonkuvien ottaminen, auttaisiko sinua kuvien ottaminen vain omiin tarkoituksiisi? Tällä tavoin voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan, mutta tietäisi varmasti, että kukaan ei jaa kuvia. Myös seksiseuraa on sallittua etsiä esimerkiksi netistä. Toisen kanssa kannattaa kuitenkin ensin jutella molempien toiveista ja rajoista sekä mahdollisesti jaetun kuvamateriaalin ja viestien poistamisesta, jos tällainen ajatus tuo sinulle turvallisuuden tunteen. Lisätietoa suostumukseen liittyen saat täältä.
Toivottavasti sinulla olisi jo parempi olo. Jos tapahtunut edelleen vaivaa sinua, on tärkeää jutella tilanteestaan. Halutessasi sinua voisi hyödyttää esimerkiksi soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Edellä mainituissa neuvontapalveluissa on mahdollisuus käsitellä tilannettasi laajemmin ja täysin luottamuksellisesti.
Neuvonnan tiimi