Pelko seksuaalirikoksen uusimisesta
Olen saanut 6kk sitten ehdollisen tuomion seksuaalirikoksesta (laaja kokonaisuus, pitkälti netissä hyväksikäyttämisrä), pelkään että uusin tekoni koska halut ovat kovat. En kuitenkaan halua tehdä sitä mutta itseni on vaikea hillitä itseäni.
Mistä saisin tähän apua ja miten sitä haetaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä asia, että olit meihin yhteydessä. Mainitsemiesi tunteiden ja ajatusten kanssa ei pidä, eikä tarvitse, jäädä yksin.
Ajatukset ja teot ovat kaksi eri asiaa. On eri asia pelätä tekevänsä jotain kuin oikeasti toistaa tekonsa. On silti arvokasta tuntea oma itsensä ja ne tilanteet, joissa oma itsehillintä voi pettää. Et ole ainoa, joka kamppailee samanlaisten huolien tai pelkojen kanssa. Millaisissa tilanteissa sinun on vaikeuksia hillitä itseäsi? Entä millaisissa tilanteissa olosi on helpompi ja henkisesti vahvempi? Olisiko sinun mahdollista lisätä tuollaisia kannattelevia tekijöitä enemmän elämääsi? Vaikeina hetkinä voi auttaa ihan konkreettisesti tietokoneen tai puhelimen ääreltä poistuminen ja jokin mielekäs tekeminen, joka ohjaa sekä kehon että ajatukset muualle. Aluksi tätä toimintoa voi joutua toistamaan useasti, mutta tilanne saattaa helpottua ajan myötä.
Olet rohkeasti ottanut jo ensimmäisen askeleen tilanteen helpottamiseksi. Ammattilaisen kanssa on mahdollista käsitellä tilannettasi perusteellisemmin ja täysin luottamuksellisesti. Ilmaisia ja nimettömiä palveluja on onneksi tarjolla. Juuri sinun tilanteessasi, voisit hyötyä esimerkiksi Välitä-hankkeen ja Serita:n työmuodoista, joissa annetaan tukeasekä apua seksuaalisten rajojen asettamiseen ja tukemiseen. Mikäli tilanteesi taustalla olisi lapsikohteinen seksuaalisuus, saat apua ja tukea SeriE-hankkeen sivuilta.
Siksi sinua voisi seuraavaksi hyödyttää yhteydenotto Sexpon neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Myös terveyskeskuksen psykologille voi avoimesti jutella huolestaan.  Toivottavasti sopiva auttamismuoto löytyy.
Neuvonnan tiimi