Peppukisan järjestäminen
Yksi meidän luokan poika sanoi minulle tänään, että pojat haluaisivat pitää tytöille sellaisen peppukisan, että tytöt olisivat alusvaatteisillaan, ja poikajoukko arvostelisi kilpailijoiden peppuja. Ei mitään kommentteja, vaan numeroarvostelu. Ajatus tuntui oudolle, mutta jokin siinä alkoi kiinnostaa. Se olisi siis vähän kuin missikisa, mutta vain peppua arvosteltaisiin. Osallistujia ei olisi monta. Itse voisin mennä mukaan, jos kilpailu syntyisi. Mitä mieltä olette tästä? Voisiko näin tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Murrosiässä on luonnollista kiinnostua peppujen ja alusvaatteiden katselemisesta. On sallittua viehättyä sekä pepun esittelemisestä että pepun katselemisesta. Jokaisen ihmisen peppu on hyvä sellaisenaan ja ansaitsee siksi täydet pisteet.
Periaatteessa peppukisan voi yrittää järjestää hyvässä hengessä. Kisoissa on kuitenkin riskinä esimerkiksi se, että jonkun tunteita loukataan. Kehoon liittyvät asiat voidaan kokea hyvin henkilökohtaisina, etenkin jos kyseessä on vain numeroarvostelu. Mikäli peppukisa silti kiinnostaa, on tärkeää, että jokainen kisaan osallistuva antaa vapaaehtoisen suostumuksensa osallistumiseen. Osallistujia ei saa pakottaa mihinkään sellaiseen toimintaan, mikä ei tunnu hyvältä tai mistä ei ole etukäteen yhdessä sovittu. Kisan säännöt tuleekin sopia kaikkien kanssa yhdessä.
Olisiko kisa helpompaa järjestää niin, että myös poikien peput arvostellaan, kun he ovat alusvaatteisillaan? Tällä tavoin kisa saattaisi pysyä huumorin puolella, kun kaikki olisivat samanarvoisessa lähtötilanteessa. Jos tuntuu, että peppukisan järjestäminen hyvässä yhteisymmärryksessä ja asiallisella käytöksellä ei onnistu, on alusvaatteista ja pepuista sallittua iloita fantasian keinoin.
Peppukisa voi synnyttää monenlaisia tuntemuksia. Tärkeää olisi muistaa omista tunteistaan keskusteleminen toisten kanssa, mikäli jokin kisassa jäi harmittamaan itseä tai muita. Lisäksi turvalliselle aikuiselle saa puhua kyseisistä asioista. Kisassa tärkeintä on mukava yhdessäolo, josta ei jää kenellekään pahaa mieltä. Mikäli haluaisit vielä keskustella aihepiiriin liittyen, voi neuvontapuhelin auttaa tarvittaessa.
Neuvonnan tiimi