Pitääkö olla huolissaan… En halua miestäni. Suhteessamme ei ole ollut...
Pitääkö olla huolissaan… En halua miestäni. Suhteessamme ei ole ollut lainkaan seksiä kolmeen vuoteen. Miehenikään ei ole ilmeisesti halunnut. Suhdetta takana 23v. Olemme nelikymppinen aviopari. Emme keskustele, emme suutele, emmekä vietä kahdenkeskeistä aikaa. Perheenä toki vietämme aikaa yhdessä 10v lapsemme kanssa. Kaipaan läheisyyttä. Olenkin alkanut ihastumaan muihin miehiin. En kuitenkaan voi erota, koska olen vaikeasti ahdistunut, ja kotimme on turvapaikkani. Olen neuvoton.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin jakaa samanlaisen elämäntilanteen kanssasi. Pitkän suhteen varrelle mahtuu erilaisia elämänvaiheita ja halujen eriparisuutta. Halukkuuteen heikentävästi voivat vaikuttaa esimerkiksi elämäntilanteeseen liittyvät tekijät ja stressi, väsymys, suorituskeskeisyys, haasteet parisuhteessa, oma minäkuva, hormonaaliset syyt tai jotkin sairaudet sekä lääkitykset. Niin kauan kuin seksittömyys on molemmille mieluisa tapa elää, ei asiasta tarvitse olla lainkaan huolissaan.
Joskus parisuhde muuttuu seksuaalisesta ja romanttisesta enemmänkin vanhemmuuskumppanuudeksi. Arki voi sujua mallikkaasti ja kumppani tuntua turvalliselta, mutta eroottista tai romanttista latausta ei ole. Usealle tämänkaltainen suhde on aivan ok, ja osa ihmisistä kaipaa tunneyhteyttä, fyysistä läheisyyttä tai erotiikkaa elämäänsä pitkässäkin suhteessa. Oletko kertonut kumppanillesi läheisyydenkaipuustasi? Tuletko suhteessa muuten huomioiduksi toiveidesi ja tarpeidesi kanssa? Ihastuminen ja läheisyydenkaipuu ovat normaaleja ja luonnollisia asioita. Pitkässä suhteessa on tavallista ihastua muihinkin kuin omaan kumppaniin. Ihastumiseen voi halutessaan koittaa suhtautua tunteena, joka tulee ja menee, aivan kuten muutkin tunteet. Jos ihastumisen tunne vaivaa, siitä voisi olla hyvä puhua jonkun luotettavan ihmisen kanssa, ettei asia paisu omassa mielessä kuormittavaksi.
Jatkuvan vaikean ahdistuksen kanssa ei ole mukavaa elää, joten tarvittaessa voit keskustella asiastasi esimerkiksi lääkärin tai muun auttavan tahon kanssa. Vaikka tilanne saattaisi jännittää, olisi hyvä ottaa asia jollain tavalla puheeksi myös miehesi kanssa. On kuitenkin ymmärrettävää, että keskusteluyhteyttä voi olla vaikea löytää monien puhumattomien vuosien jälkeen. Keskusteluyhteys on silti mahdollista rakentaa uudelleen. Seksuaalisen halunkin löytyminen on mahdollista, jos vain löytyy halua haluta kumppania. On myös ok olla haluamatta puolisoa. Parisuhteissa ei ole yhtä oikeaa tapaa elää ja toimia.
Joskus siltana voi toimia keskustelu ulkopuolisen ammattilaisen kanssa. Voitte joko yhdessä tai erikseen soittaa esimerkiksi meidän neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Näin tilannettanne olisi mahdollista käsitellä syvällisemmin, nämä asiat ovat niin kovin yksilöllisiä. Yhteystietomme löytyvät täältä. Jos tämä tuntuu vaikealta vaihtoehdolta, voitte myös tutustua esimerkiksi Mielenterveystalon parisuhteen omahoito-ohjelmaan. Toivottavasti löydätte sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi