Pitkäkestoinen erektio
Tekisi mieli oikein pitkää seksisessiota joskus viikonloppuna. Onko penikselle haitallista, jos erektio kestää yhtä päätä tunteja, vaikka yli 4 tuntia? Kuinka kauan erektio jatkuu, että se olisi kestoerektio? Onko sellainen kivulias? Olisi varmaan ihanaa, jos voisi turvallisesti olla lähellä orgasmia mahdollisimman pitkään, ja pitkittää nautintoa ennen kuin lopuksi antaisimme sen purkautua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksistä on sallittua nauttia sekä oman että kumppanin jaksamisen mukaan. Olisi kuitenkin peniksen paisuvaiskudoksen kannalta hyvä, ettei erektio kestäisi yli neljää tuntia. Mikäli erektio kestäisi yli neljä tuntia, voi paisuvaiskudos vaurioitua hapenpuutteen takia. Jos erektio tuntuu siis kivuliaalta tai erektio ei laske, kannattaa varata heti aika lääkärille.
Jokaisen keho toimii yksilöllisellä tavalla. Kestoerektion rajana voisi jossain määrin pitää tuota neljän tunnin rajaa. Mitä pidempään erektio kestää, sen kivuliaammaksi olo saattaa tulla. Kehoaan ja sen tuntemuksia onkin tärkeää kuunnella nautintoa etsiessä ja pitkittäessä.
Orgasmia voi pitkittää, mutta kehon ehdoilla. Jos jokin sattuisi tai tuntuisi ikävältä, kannattaa mieluummin antaa siemensyöksyn tulla ja odottaa uutta erektiota. Myös taukoja on sallittua pitää, ettei tule esimerkiksi hiertymiä. Tällöin kehokin saa hetken levähtää.
Seksistä ja seksuaalisuudesta voi nauttia lisäksi muillakin keinoilla kuin pelkän penetratiivisen seksin kautta. Kehossa on runsaasti kohtia, joiden kosketteleminen tuottaa seksuaalista mielihyvää. Näihin kohtiin voi paneutua kumppanin kanssa silloin, kun odottaa uutta erektiota tai haluaa muutoin pitkittää nautintoa. Jos teitä kiinnostaa, voitte tällaisissa tilanteissa kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta.
Neuvonnan tiimi