Pornon katsominen ja runkkaaminen kaverien kanssa
Sovittiin parin kaverin kanssa (kaks tyttöä ja yks toinen poika) että mennään yöksi yhdelle meistä kun on tyhjä kämppä. Sit yks tytöistä ehdotti että katotaan yhessä pornoa ja runkataan peiton alla ja kaikki suostui. Jännittää koska en oo tehnyt mitään seksuaalista. Mitä tehdä jos näkee tyttöjä alasti tai jos jotain seksiin liittyvää tapahtuu yhtäkkiä? Pitäiskö ostaa kortsuja? Miten tyttöjä voi kehuu silleen ei pervolla tavalla? Haluun tätä mutta jännittää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuteen liittyvät uudet asiat voivat tuntua jännittäviltä. Tämä on hyvin yleistä ja on aivan mahdollista, että kavereitasikin jännittää mainitsemasi tilanne.
Kerroit, ettet ole tehnyt aiemmin mitään seksuaalista. Tarkoititko tällä, ettet ole aiemmin tutustunut omaan seksuaalisuuteesi etkä myöskään ole harrastanut mitään seksiin viittaavaa kenenkään muun kanssa? Vai sitä, että olet tutustunut kehoosi, muttet kenenkään toisen kanssa? Monesti omaan seksuaalisuuteen tutustuminen esimerkiksi runkkaamisen keinoin voi olla hyvä tapa kokea uusia asioita seksuaalisuuden saralla. Kaikki eivät toki runkkaa, mutta jos haluaa, voi runkkaamista kokeilla.
Mikäli jokainen kaverisi kokee hyväksi ideaksi pornon katselemisen ja peiton alla runkkaamisen, voi tällaista toimintaa kokeilla kaikkien osapuolten suostumuksella. Saattaa olla, että peiton alla ei tule nähneeksi tyttöjä alasti. Jos näkisit kuitenkin jonkun alasti, voi asiaan suhtautua neutraalisti. Kaikki eivät välttämättä halua kehuja, mutta mikäli tilanne ja tunnelma vaikuttavat siltä, voi toista kehua esimerkiksi kauniiksi. Mitään erityistä kohtaa kehossa ei ole pakko mainita, jos se ei tunnu itsestä luontevalta tai toinen ei halua enempää kehuja.
Jokaisella on lupa edetä omaan tahtiinsa tutustuessaan seksuaalisuuteensa. Siksi olisi tärkeää jutella vielä kaikkien yökyläilyyn osallistuvien kanssa siitä, mihin he antavat suostumuksensa ja millaiset asiat ylittävät heidän rajansa. Kaikkien näkemykset tulisi ottaa huomioon, jotta tilanne pysyisi mukavana. Jokaisen on myös hyvä tiedostaa, että jos jokin tuntuu itsestä epämiellyttävältä, saa tilanteesta poistua, vaikka muut jatkaisivatkin seksuaalista toimintaa.
Jos ennen tapaamista keskustelee yökyläilyn etenemisestä, tietää jo etukäteen, millaisia asioita on odotettavissa tapaamisen aikana. Mikäli sovitte seksin harrastamisesta, on tärkeää käyttää kortsuja. Kortsuja saa halutessaan ostaa ihan vaikka vain varmuuden vuoksi. Yleensä kortsuissa on päiväystä moneksi vuodeksi eteenpäin, joten niistä ei mene rahat hukkaan, vaikkei kortsuille tulisikaan käyttöä yökyläilyn aikana.
Mikäli seksiin eteneminen tuntuu sinusta liian suurelta askeleelta eteenpäin, kannattaa siitä sanoa toisille. Sinä päätät omasta kehostasi. Joskus voi tuntua riittävän nautinnolliselta vaikkapa tuo yhteinen runkkaushetki. Jos kokeekin olevansa valmis kokeilemaan seksin harrastamista ensimmäistä kertaa ja kumppanikin kokee näin, saa seksin harrastamista kokeilla. Tärkeintä on, että kuuntelee itseään ja kehoaan kyseisessä tilanteessa. Osaat varmasti toimia oikein sitten, kun tapaatte. Mikäli haluaisit lisää neuvoja tai kaipaisit tukea, autamme sinua mielellämme lisää neuvontapuhelimessamme.
Neuvonnan tiimi