Pyllyn puristeleminen koulussa
Viimeiset pari viikkoa ovat olleet koulussa ihan hurjia. Pari poikaa alkoi ensin puristella ja nipistellä tyttöjä pyllystä välitunnilla, ja äkkiä siihen lähti mukaan suuri joukko poikia. Siitä tuli heille uskalluskysymys, ja tuntuu että kaikki jotka uskaltaa tarraavat välillä kiinni pyllyyn. Minua on puristanut yli kymmenen poikaa. He eivät usko kieltoja. Mitä voisimme tehdä? Pojat sanoo vaan, että näin on tehty ennenkin. Onneksi kohta alkaa kesäloma.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, jos pojat ovat alkaneet puristella ja nipistellä tyttöjä pyllystä eivätkä usko kieltoja. Jokaisella on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, siksi toista ei saa varsinkaan seksuaalisesti koskettaa ilman lupaa. Kaikenlaiseen kosketteluun tulee saada jokaisen suostumus.
Voisitteko yhdessä muiden tyttöjen kanssa puhua asiasta pojille? He saattaisivat uskoa paremmin ryhmää kuin yksilöä. Pojille voi kertoa, että pyllyn puristeleminen ja nipisteleminen ei tunnu hyvältä fyysisellä eikä henkisellä tasolla. Voitte kysyä pojilta, miltä heistä tuntuisi, jos tilanne olisikin toisinpäin. Ymmärtäväinen ihminen osaa asettua toisen asemaan ja lopettaa toimintansa. Asiasta kannattaa puhua myös jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi opettajalle, kuraattorille, rehtorille tai terveydenhoitajalle. Aikuisen tehtävä on viime kädessä saada tilanteet haltuunsa ja luoda rauhallinen oppimisympäristö.
Mikäli aihepiiri edelleen häiritsee sinua tai muita tyttöjä, voi tunteistaan jutella turvalliselle aikuiselle. Lisäksi neuvontapuhelimeen saa aina soittaa, jos asiasta haluaa avautua tarkemmin.
Neuvonnan tiimi