Runkkaaminen ja pornon katseleminen veljen aikana
12-v veljeni tulee usein illalla huoneeseeni, kun katson pornoa ja harrastan itsetyydytystä. Olen jatkanut sitä ihan normaalisti, kuin häntä ei olisikaan. Hän on myös jäänyt katsomaan sitä ja pornoakin. Kysyin kerran, eikö hän halua runkata. Hän vastasi, ettei minun kanssani. Porno tuntuu kuitenkin häntä kiinnostavan. Olen nyt miettinyt, teenkö oikein jatkaessani runkkaamista ja pornon katselua. Ei kai siitä hänelle ole haittaa? Onhan hän jo tuon ikäinen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin katselee pornoa ja runkkaa samalla. Runkkaaminen ja pornon katseleminen mielletään kuitenkin yksityisiksi asioiksi. Tämän takia jonkun toisen aikana ei saisi runkata ilman hänen lupaansa, koska kaiken seksuaalisen toiminnan tulisi perustua molemminpuoliseen suostumukseen. Jatkossa on hyvä kysyä toiselta lupa itsetyydytyksen harrastamiseen ja pornon katselemiseen, jos toinen on samassa huoneessa. Mikäli toinen ei halua, että runkkaaminen jatkuu, voi itse siirtyä johonkin rauhalliseen tilaan ja jatkaa itsetyydytystään siellä. Kuvaamistasi asioista on kuitenkin lupa nauttia fantasian tasolla.
Jokainen kehittyy omassa tahdissaan. Molempien seksuaalista itsemääräämisoikeutta tulisi kunnioittaa ja tehdä toisen aikana vain sellaisia asioita, jotka eivät loukkaa häntä. Veljesi on hyvä edetä pornon katselemiseen tai runkkaamiseen itselleen sopivassa tahdissa. Yhdessä kannattaa keskustella siitä, millaiset asiat ovat teidän mielestänne sallittuja tehdä toistenne aikana. Näin ei tule loukanneeksi ketään. Jos asia painaa sinua tai veljeäsi, saa tukea ja neuvoja turvalliselta aikuiselta tai meidän neuvontapuhelimestamme lisää.
Neuvonnan tiimi