Runkkauskilpailu liikuntatunnin jälkeen
Meillä on liikkatuntien jälkeinen suihkussa käynti mennyt aika mielenkiintoiseksi. Pari poikaa alkaa kertoa tytöistä kaikenlaista, ja se saa puolet porukasta kiihottumaan. Heillä itsellä seisoo jo muutenkin. Monet vilkuilevat toisiaan ja minkä kokoinen kelläkin on. Nyt pari poikaa on alkanut runkata ja kilpailla kumpi kestää pitempään, ennen kuin laukeaa. Minua tämä ei häiritse, mutta myös minulla alkaa seisoa. Kysyn kuitenkin, onkohan tämä yleistä, ja tehdäänkö näin muissakin kouluissa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiihottumisessa tai kuvaamiesi asioiden fantasioimisessa ei ole mitään pahaa. Kiihottumista ja halua runkata saattaa tapahtua toisten kertomuksia kuunnellessa. Joitain voi myös kiinnostaa yhteisrunkkaaminen kaverin kanssa. On mahdotonta sanoa täysin varmasti, toimitaanko muissa kouluissa kuvaamallasi tavalla.
Yhteisrunkkauksessa ei itsessään ole mitään kyseenalaista, jos tilanne on kaikille suostumuksellinen. Tilanteesta tekee haastavan kouluympäristö. Kouluun tuleminen ja liikuntatunnin jälkeen suihkussa käyminen eivät ole täysin vapaaehtoista toimintaa. On olemassa riski, että joku, joka kokee tilanteen epämiellyttävänä, joutuu osalliseksi siihen. Yhteisrunkkaukselle olisikin hyvä etsiä jokin muu rauhallinen paikka.
Hyvä kuulla, että tilanne ei häiritse sinua. Jokaisella on seksuaalinen itsemääräämisoikeus kehoonsa ja oikeus käydä rauhassa suihkussa liikuntatuntien jälkeen. Tämän takia kaikkeen seksuaaliseen toimintaan täytyy saada jokaisen paikalla olevan suostumus. Myöskin julkisella paikalla harrastettu runkkaus voi loukata tilanteen ulkopuolisia ihmisiä. Mikäli asia vaivaisi sinua tai jotakuta muuta, on tärkeää jutella tilanteesta opettajalle tai muulle turvalliselle aikuiselle.
Neuvonnan tiimi