Saunominen kaveriporukalla
Olemme suunnitelleet saunoa viiden meidän luokan oppilaan kanssa. Meitä on kolme tyttöä ja kaksi poikaa ja olemme hyviä kavereita kaikki. En ole koskaan riisunut vaatteita poikien nähden, enkä ole vielä nähnyt poikia alasti. Onko tätä vasten normaalia, ettei minua jännitä yhtään? Pitäisikö jännittää? Jännittääköhän tilanne muita? Onko ok kommentoida jotenkin toisten kehoja? Saunassa ja pesutilanteessa jokainen näemme kaiken mitä kehossamme on. Voikohan ilta johtaa jotkut meistä seksiin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yhteissaunomista on lupa kokeilla kaveriporukassa, mikäli kaikki sitä haluavat. Alastomuus voi tuntua luontevammalta tutun porukan kanssa. Uuden tilanteen vuoksi erilaiset ajatukset saattavat kuitenkin risteillä päässä. Ihmiset suhtautuvat asioihin monin eri tavoin. Voi olla, että tilanne jännittää muita. Jännityksen tunne on hyvin yleinen, joten jos jokin jännittäisi, kannattaa siitä puhua avoimesti muille. Hyvä kuulla, mikäli sinua ei kuitenkaan jännitä. Asian suhteen on lupa olla rennosti, vaikka alastomuuteen liittyvät asiat olisivatkin vieraita itselle.
Kavereiden kanssa kannattaa sopia etukäteen, kommentoitteko toistenne kehoja. Mikäli kaikki antavat asiaan suostumuksensa, saa toisen kehoa kommentoida. Tilanteessa kannattaa kuitenkin muistaa asiallinen ja hienotunteinen kommunikointi. Voi olla, että tositilanteessa kehoista puhuminen tuntuu vaikealta tai vaivaannuttavalta. Jos kommentointi ei tunnu itsestä luontevalta, ei ole pakko sanoa aihepiiristä mitään.
On vaikeaa sanoa etukäteen, johtaako iltanne seksiin. Seksin harrastaminen saattaa käydä jollakulla mielessä, mutta ajatukset varmasti vaihtelevat henkilön mukaan. Mikäli olette pelkkiä kavereita, on oletettavaa, että iltaa vietetään ainoastaan kaverillisissa merkeissä. Tärkeintä on, että kaikilla olisi kivaa ja kukaan ei tuntisi oloaan millään tasolla epämukavaksi, olipa kyse sitten alastomuudesta, saunomisesta tai seksin harrastamisesta. Jokaisen toiveista ja rajoista kannattaakin keskustella ennen saunailtaa. Kaikkien on hyvä myös tiedostaa, että tilanteesta on aina oikeus poistua, mikäli jokin tuntuu rikkovan omia rajoja. Niin kauan kuin jokaisen näkemystä ja rajoja kunnioitetaan, pysyy tunnelmakin mukavana.
Mikäli haluaisit jutella tilanteestasi ja tunteistasi tarkemmin, autamme mielellämme lisää neuvontapuhelimen puolella. Tarvittaessa löydät tietoa ekaan kertaan liittyen tästä artikkelista.
Neuvonnan tiimi