Sekä kumppanillani että minulla on todettu kondylooma. Oireet ovat olleet...
Sekä kumppanillani että minulla on todettu kondylooma. Oireet ovat olleet vähäisiä tähän asti. Olemme olleet yhdynnässä ilman kondomia, kun syyliä ei ole ollut.
Nyt kumppanillani on tullut taas syyliä (penikseen) ja mietimme, onko järkevämpää esim. pidättäytyä suuseksistä kun syyliä on kun suussa ei ole ollut oireita, vai onko tällaisella tässä vaiheessa enää mitään väliä? Miten on yhdynnän suhteen, onko kondomista hyötyä, kun mullakin selvästi on jo tartunta? Voiko syyliä tulla lisää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että huolehditte seksuaaliterveydestänne. Kondylooman, eli visvasyylän, aiheuttaa ihmisen papilloomavirus, joita tunnetaan reilu sata erilaista virustyyppiä. Paraneminen kestää useita kuukausia, mutta tämän jälkeen keholla on immuniteetti kyseistä virustyyppiä vastaan. Valitettavasti muihin virustyyppeihin voi silti sairastua ja syyliä saattaa tulla lisää. Kondomi on hyvä suojautumiskeino kondyloomaa vastaan.
Koska teillä molemmilla on todettu kondylooma, voi oireettomana aikana harrastaa seksiä ilman kondomia, kuten olettekin tehneet. Tilanteissa, joissa toisella on näkyviä oireita, voi olla varmempi käyttää kondomia tai suuseksisuojaa. Luultavasti teillä on kuitenkin jo samat virukset, eli siinä mielessä täydellisellä pidättäytymisellä ei välttämättä ole vaikutusta asiaan. Kondomin käyttö tai pidättäytyminen on kuitenkin aina teidän päätettävissänne ja voitte yhdessä pohtia, miten etenette asiassanne tai olisiko mahdollista löytää joitakin muita miellyttäviä tapoja tuottaa nautintoa kumppanilleen. Tällaisissa tilanteissa on myös hyvä kääntyä lääkärin puoleen, jotta saa varminta tietoa juuri omaan terveydentilaansa liittyen. Lisäksi neuvontapuhelimeemme saa soittaa, mikäli kaipaa syvempää keskustelua seksuaalisuuteen ja seksin eri muotoihin liittyen.
Maija Nieminen