Seksi johon liittyy hengenvaara
Koen omaavani häiritseviä piirteitä omassa seksuaalisuudessani. Tavanomainen seksi ja ajatus siitä tuntuu minulle häpeälliseltä, mutta ajatus seksistä johon liittyy hengenvaara taas tuntuu normaalilta ja hyvältä. Kyseessä on pelkästään fantasiat, mutta pelkään että jossain vaiheessa minulle tulisi tarve saattaa itseni oikeasti vaaraan halutessani toteuttaa ne. Miten voin lähteä hakemaan tähän apua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jos omat fantasiat ja mieltymykset aiheuttavat hämmennystä tai pelkoa, on hyvä hakea apua seksuaalineuvonnasta tai -terapiasta. Voit halutessasi varata ajan meidän maksuttomaan seksuaalineuvontakeskusteluun tai soittaa neuvontapuhelimeen. Yhteystiedot löydät täältä.
Ihmisen mielikuvitus on rikas ja voimme kiihottua mitä moninaisimmista asioista. Emme voi valita sitä mistä kiihotumme, mutta omiin tekoihin voimme vaikuttaa. Fantasioista on lupa nauttia, olivatpa ne millaisia tahansa. Seksuaalinen viehätys jollain tasolla vaaralliseen tilanteeseen, esimerkiksi kipuun tai hengityksen pidättämiseen ei itseasiassa ole poikkeavaa. Tällainen mieltymys voi lukeutua BDSM-kirjoon. Jotkin ns. vaaralliset fantasiat on mahdollista toteuttaa turvallisesti esimerkiksi ammattidominan kanssa, joka osaa ottaa huomioon turvallisuuden. Jos haluaa kokeilla sellaista fantasiaa, jossa on jonkinlainen vahingoittumisen riski, on tärkeää, että paikalla on toinen ihminen, joka voi tarvittaessa hälyttää paikalle apua. Kaikkia fantasioita ei kuitenkaan voi toteuttaa tosielämässä. Kaikista turvallisinta fantasioista nauttiminen on omassa mielessä, eli mielikuvien tasolla. Fantasioista voi myös kirjoittaa tarinoita tai piirtää kuvia.
Jos myös ns. tavanomainen seksi kiinnostaa sinua, voi esimerkiksi mainitsemasi häpeän työstäminen auttaa suhtautumaan siihen eri tavalla. Jokaisella on kuitenkin lupa kiihottua omanlaisesta seksistä ja fantasioista. Kaikille ”tavanomainen” seksi ei vaan ole se juttu, joka sytyttää ja se on ihan ok. Seksuaalisuuteen liittyvästä häpeästä voit lukea tarkemmin täältä. Fantasioista ja mieltymyksistä löydät lisää tietoa täältä.
Neuvonnan tiimi