Seksihalujen katoaminen
olen huolissani kun seksihaluni ovat kadonneet 1-2viikon aikana
mistä se voi johtua,olen aloittanut juuri uudessa työpaikassa ja viime aikoina vähän ollut masentunut ja ahdistunut mutta mielialat kuitenkin vaihtelevat aika paljon,olen kokenut saman tilanteen tasan vuosi sitten että seksi halut hävisivät noin 2viikon aikana,mutta se meni sitten nopeasti ohi,ja halut palautuivat voisiko joku auttaa tässä asiassa mitä pitää tehdä,ettei tuo johdu mistään muusta sairaudesta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaa hyvinvointiaan on tärkeää tarkkailla ja kuulostella. Erilaiset kuormittavat muutokset tai vaikeat elämäntilanteet voivat usein vaikuttaa heikentävästi seksihaluihin. Tästä ei tarvitse olla huolissaan, sillä on hyvin tavallista, että seksihaluissa tapahtuu ajoittaisia vaihteluja muun muassa elämäntilanteen tai vaikka ihan päivänkin mittaan. Myöskin esimerkiksi mielialalääkkeet saattavat vaikuttaa halukkuuteen tai seksuaalireaktioihin. Jokaisen tilannetta tulisi kuitenkin tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta.
Kerroit, että sinulle kävi samalla tavoin viime vuonna, mutta tilanne meni nopeasti itsestään ohi. On ihan mahdollista, että näin tulee käymään tälläkin kertaa. Koetko, että kehosi toimii muilla tavoin tavallisesti ja esimerkiksi pystyisit saamaan erektion, jos haluaisit? Joskus kaikkien muiden kuormittavien asioiden lisäksi myös suorituspaineet saattavat vaikuttaa kielteisesti halukkuuteen tai esimerkiksi erektiokykyyn. Tämän takia kannattaa olla itselleen armollinen ja antaa omalle keholleen ja mielelleen aikaa palautua. Kyseessä on vain yksi elämäntilanne muiden joukossa ja on täysin mahdollista, että seksihalutkin palaavat itsestään, kun työ uudessa työpaikassa alkaa sujua ja oma mielikin voi hyvin. Kertomasi perusteella kyse ei välttämättä ole mistään muusta terveydentilaan vaikuttavasta asiasta.
Tilanne kannattaa ottaa puheeksi mahdollisen kumppanin kanssa. Lisäksi on hyvä jutella asiasta lääkärin ja psykologin kanssa, jos ahdistus ja masennus vaikuttavat elämänlaatuun ja toimintakykyyn. Keskusteleminen lääkärin kanssa voi myös auttaa selventämään kokonaiskuvaa omasta fyysisestä terveydentilastaan. Lääkäriin kannattaa olla yhteydessä lisäksi silloin, jos tilanne ei mene ohi tai sinulle tulee muita oireita. Tarvittaessa myös työnantajalle on hyvä kertoa masennuksen ja ahdistuksen tunteista, jos koet, että tilanne vaikuttaa työkykyysi. Yksin ei tarvitse huolehtia tällaisista asioista. Lisätietoa mielen hyvinvoinnista saat Mielenterveystalon sivuilta.
Toivottavasti voit jo kaikin puolin paremmin. Mikäli tilanne edelleen painaa sinua, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan myös seksuaalineuvojan vastaanotolle. Tällä tavoin tilannettasi on mahdollista käsitellä tarkemmin. Yhteystietomme löydät tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi