Seksin vaikutus hyvinvoinnille
Minulla on ollut siitä asti kun seksuaaliset haluni puhkesivat voimakas halu saada seksiä monelta tytöltä. Onko se ok? Viimeisen kuukauden aikana olen päässyt kokemaan sen neljän tytön kanssa. Olen nauttinut suuresti, kun olen saanut riisua, nähdä alastomia vartaloita, tutkia niitä ja kokea seksiä. Itsetuntoni on nyt hyvä, kun olen saanut kokemusta. Eikö seksillä olekin monia hyviä vaikutuksia myös nuorille?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista, että alastomuuteen ja seksiin liittyvät asiat alkavat kiinnostaa nuorena. Seksuaalisen halun tunteminen on tavallista ja seksiin liittyvistä asioista on sallittua nauttia niin fantasian kuin käytännönkin tasolla.
Ennen seksin aloittamista on tärkeää sopia suhteen säännöistä. Toiselle kannattaa kertoa esimerkiksi siitä, ettei hae vakituista ihmissuhdetta. Jos asia sopii molemmille, voi seksiä myös harrastaa.
Tavallisesti itsetunto voi kohota positiivisten kokemusten karttuessa. Yhteisymmärryksessä tapahtuvalla seksillä on monesti myönteisiä vaikutuksia kaikenikäisten ihmisten fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Varsinkin vaihtuvien kumppanien kanssa on hyvinvoinnin kannalta tärkeää muistaa vielä kondomin tai suuseksisuojan käyttö raskauden ja seksitautien ehkäisemiseksi. Niin kauan kuin seksi tuntuu kivalta molemmista, voi seksin harrastamista jatkaa.
Neuvonnan tiimi