Seksuaalineuvojakoulutus ja sanasto
Minua kiinnostaisi opiskella seksuaalineuvojaksi. Siinä mietityttää asiakkaiden käyttämät sanat sukuelimistä ja seksistä puhuttaessa. Seksuaalineuvojanhan olisi käytettävä samoja sanoja kuin asiakaskin. Olen itse perheestä, jossa ei ole kiroiltu, eikä käytetty alapäästä puhuttaessa näitä yleisesti käytettyjä rumempia sanoja. En tiedä pystynkö itse niitä käyttämään. Miten koulutuksessa tästä asiasta oikein ajatellaan? Muuten seksistä puhuminen on oikein helppoa ja luonnollista minulle.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava juttu, että olet löytänyt sinua kiinnostavan alan. Seksologian alalla tosiaan puhutaan hyvin avoimesti seksistä ja sukuelimistä. Paikoitellen sanasto voi olla myös ”ronskimpaa”. Jokainen kuitenkin luo itse oman tapansa toimia ammattilaisena.
Koulutuksen tehtävänä on valmistaa opiskelijaa tulevaan työhön ja toimimaan kattavasti ammattilaisena hyvin monenlaisille ihmisryhmille. Vaikka nyt tuntuisikin vaikealta käyttää ”rumia” sanoja, voi koulutuksen ja ammatillisen kasvun myötä havaita myös muutoksia itsessään. Se, mikä nyt tuntuu vaikealta, ei välttämättä tunnukaan enää niin suurelta asialta myöhemmin. Koulutuksen aikana voi myös pyrkiä itsereflektioon ja tarvittaessa haastamaan hieman itseään. Ammatillisuuteen kuuluu kuitenkin myös omien rajojen tunteminen. Sukuelimistä voi tarvittaessa käyttää yleiskieltäkin, jos se ei vaikuta kielteisellä tavalla muuhun kommunikaatioon tai asiakkaan auttamiseen.
Kiva juttu, jos seksistä puhuminen luonnistuu sinulta hyvin. Tämä on jo hyvä alku. Kukaan ei ajattele koulutuksessa mitään pahaa sinusta, joten voit ottaa esiin omat huolesi. Koulutuksen aikana on mahdollista saada neuvoja tilanteeseensa kouluttajilta ja muilta opiskelijoilta. Vielä ei tarvitse osata kaikkea. Jos ala edelleen kiinnostaa sinua, voit tutustua koulutuspalveluihimme täältä. Halutessasi voit myös lukea seksuaalineuvontakoulutuksesta lisää blogistamme.
Neuvonnan tiimi