Seksuaaliset pakkoajatukset
Sain aikanaan saman sukupuolisesta kaveristani orgasmin. Järkytyin asiasta ja koin ahdistusta, pelkoa, järkytystä, pelkoa että menetän ihmissuhteen tästä syystä, pelkäsin olevani homo, masennuin, itkin ja turruin. Sain samasta kaverista useampia orgasmeja, en muista miksi. Ehkä selvittääkseni olenko oikeasti homo tai koska se oli kiellettyä. 3-4 vuotta myöhemmin sattuu yhä. Tästä ajatukset aikanaan laajenivat omaan äitiin joka ahdisti, sekä lievänä muihin kavereihin. Mistä tässä on kyse?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Joskus seksuaalisuuteen tai sen ilmaisemiseen voi liittyä tekijöitä, jotka saattavat hämmentää tai jopa pelottaa. Ihmiselle saattaa syntyä esimerkiksi pakkoajatuksia, joiden sisältö koetaan itselle vieraana tai ahdistavana. Tilanne saattaa tuntua vielä vaikeammalta, jos ihminen kokee, ettei kyseisistä asioista uskalla puhua kenellekään muulle. Siksi on hienoa, että uskalsit avautua tilanteestasi täällä, se oli rohkeasti tehty.
Seksuaaliset pakkoajatukset voivat ilmestyä etenkin haastavissa tai stressaavissa elämänvaiheissa. Pakkoajatuksiin voi liittyä esimerkiksi pelko siitä, että seksuaalinen identiteetti on jotain muuta kuin ihminen tuntee itsensä olevan. Pakkoajatukset voivat sisältää myös muun muassa seksuaalisia mielikuvia lähisukulaisista tai muista tärkeistä ihmisistä. Pakkoajatuksille on tyypillistä, että mitä tehokkaammin yrittää välttää itseä häiritsevien mielikuvien muodostamista, sitä itsepintaisemmin ne tulevat mieleen. Tämä taas usein lisää ahdistuksen tunnetta ja aiheuttaa ikävän ahdistusta ruokkivan kierteen.
Päivän aikana oma mieli synnyttää lukuisia ajatuksia, mutta vain osaan tartutaan kiinni. Mikäli mieleen tulisi ahdistava ajatus, voi ajatuksen havaita, nimetä ja sitten sivuuttaa. Sivuuttamisessa saattaa aluksi auttaa jokin konkreettinen tekeminen, esimerkiksi liikunta tai käsillä tekeminen. Syntyvätkö ajatukset jonkin ärsykkeen kautta? Millaisissa hetkissä koet olosi helpommaksi? Voit pyrkiä vähentämään arjestasi niitä asioita, jotka eivät tue hyvinvointiasi ja lisätä niitä tekijöitä, jotka koet hyvinvointiasi kannattelevina tekijöinä.
Vaikeina hetkinä on hyvä muistaa, että kyse on vain ajatuksesta, jota muut eivät näe päällepäin. Ahdistavaa oloaan voi yrittää helpottaa keskittymällä hengittämään syvään ja vaikkapa silittelemään itseään rauhoittavasti kädestä. Yksin ei tarvitse tilannetta osata hoitaa, pakkoajatuksia voi pyrkiä lievittämään myös omahoito-ohjelman tai henkistä hyvinvointia tukevien harjoitusten avulla. Lisäksi esimerkiksi lääkärin, psykologin tai psykoterapeutin avusta on varmasti hyötyä. Mikäli haluaisit käsitellä asiaa seksuaalisuuden näkökulmasta, tuemme sinua mielellämme lisää neuvontapuhelimessa.
Neuvonnan tiimi