Seurustelusuhde synnyttää ilkeitä kommentteja
Olen itse 19v mies, ja olen ollut yhdessä kaksi vuotta nuoremman tytön kanssa yli puoli vuotta. Joitakin tuntuu häiritsevän tämä ikäeromme, ja nimenomaan, kun tyttöystävä on vasta 17. Olen kuullut kommentteja, että olen sekaantunut alaikäiseen. Eikö tuo ole todella ilkeää käytöstä? Meillä menee hyvin, ja ikäero on näin pieni. Onhan meillä täysi oikeus myös harrastaa seksiä aina kun haluamme, eikö niin? Koskaan en ole häntä painostanut, ja kaikki on tapahtunut molempien suostumuksella.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa kurjaa kuulla, jos olette saaneet muilta ikäviä kommentteja suhteestanne. Ihmiset luultavasti viittaavat puheillaan laissa nuorten seksisuhteita määrittelevään suojaikärajaan, joka on 16 vuotta. Ikäraja on 18 vuotta, mikäli suhteen täysi-ikäinen osapuoli on auktoriteettiasemassa nuorempaan nähden. Suojaikärajan tarkoitus on suojata nuoria aikuisten seksuaalisilta ehdotteluilta tai seksuaalisilta teoilta. Laki ei kuitenkaan puutu sellaisiin tapauksiin, joissa henkilöiden iässä sekä fyysisessä ja psyykkisessä kehityksessä ei ole suurta eroa. Saatte siis harrastaa seksiä kummankin molemminpuolisella suostumuksella. Asiasta ei tarvitse kantaa huolta.
On harmillista, jos kommentointi jatkuisi edelleen ikävänä. Voitte kertoa, että teillä on kaikin tavoin oikeus olla yhdessä, myös lain mukaan. Ihan mahdollista, että ajan myötä tilanne rauhoittuu, kun ihmiset kypsyvät. Häiritsevästä käytöksestä voi kertoa vielä esimerkiksi opettajalle, jos mainitsemiasi puheita kuulee koulussa.
Neuvonnan tiimi