Stressi pullonpyörityksessä tapahtuneesta pususta
Eräs tilanne stressaa tosi paljon. Porukassa pelattiin pullonpyöritystä periaatteella että ne, keihin pullo osuu, pussaa. Alle 16-vuotias poika pussasi nopeasti yli 16-vuotiasta tyttöä huulille. Nuorten välillä ikäeroa oli 2,5 v. Kun tyttö kertoi myöhemmin tästä omille kavereilleen, he suhtautuivat asiaan negatiivisesti ja pitivät tapausta jopa pedofiliana. Onko heidän puheissaan mitään perää? Oliko teko pedofiilinen ja voiko siitä seurata tytölle rangaistus?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että tilanne on aiheuttanut stressiä sinulle. Syytä huoleen ja stressiin ei kuitenkaan ole, eli voit olla rauhassa asian suhteen.
Lapsia ja nuoria suojelee laissa niin sanottu suojaikäraja, joka on tuo mainitsemasi 16 vuotta. Lain tarkoituksena on suojella lapsia ja nuoria täysi-ikäisten seksuaalisilta ehdotteluilta ja teoilta. Jos toinen osapuoli on auktoriteettiasemassa nuoreen nähden, on ikäraja 18 vuotta. Laki ei kuitenkaan puutu nuorten keskinäisiin suhteisiin, jos henkisessä ja fyysisessä kehitystasossa ei ole merkittäviä eroja ja osapuolet ovat vapaasta tahdostaan tilanteessa mukana.
Kavereiden puheissa ei ole perää ja nuoret saavat keskenään pussailla, jos kumpikin haluaa pussata. Tilanteesta ei myöskään seuraa rangaistusta. Omista tunteistaan kannattaa kuitenkin jutella kavereiden kanssa, mikäli heidän sanansa vaivaavat edelleen sinua.
Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Toivottavasti voit jo paremmin. Nuorten välisiä pussailukokemuksia tapahtuu ja kuvaamasi tilanne kuulosti viattomalta. Stressi ei ole mukava seuralainen, joten vaikeina hetkinä omaa mieltään voi rauhoitella esimerkiksi Oivan harjoituksilla. Jos asia painaa sinua, kannattaa jutella jonkun aikuisen kanssa tai soittaa neuvontapuhelimeemme. Asioista puhuminen monesti auttaa itseä jaksamaan ja käsittelemään ajatusmaailmaansa. Mitään pahaa ei ole tapahtunut, joten olethan armollinen itsellesi.
Neuvonnan tiimi