Suihkussa käyminen koulussa ja runkkaaminen toisten nähden
Pitäisikö koulussa liikuntatuntien jälkeen pestä myös esinahan alta? En ole tehnyt sitä tähän asti. Tuntuisi oudolta vetää esinahkaa taakse toisten poikien nähden. Yksi poika on useamman kerran runkannut suihkussa. Saako niin tehdä? Hän on tainnut olla hyvillään, kun toiset näkevät.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Suihkussa käyminen toisten nähden saattaa ujostuttaa tai nolostuttaa. Liikuntatunnin jälkeen voi olla hyväksi ainakin nopeasti peseytyä suihkussa. Jos et halua pestä toisten katseiden alla penistäsi esinahan alta, voi penistä huuhtaista esimerkiksi vessasta löytyvän käsisuihkun avulla. Mikäli tämä ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, voi kotiin tullessa pikaisesti pestä peniksen myös esinahan alta. Yleisenä ohjeena on, että ainakin kerran päivässä on hyvä tehdä alapesu, mutta paikalla ei ole väliä.
Suihkussa runkkaaminen voi tuntua kiihottavalta toisten katsoessa. Fantasian tasolla tässä ei ole mitään pahaa. Oikeassa elämässä ei pukuhuoneen suihkussa saisi runkata muiden ihmisten aikana. Kaikkeen seksuaaliseen toimintaan tulee aina kysyä jokaiselta läsnä olevalta suostumus. Kenenkään seksuaalisuutta ei saisi loukata tahallisesti omalla seksuaalisella toiminnallaan. Poikaa voi ohjeistaa lopettamaan toimintansa ja kertoa, että tällaiset asiat vaivaavat muita. Hyvät käytöstavat omaava ihminen osaa ottaa myös muiden tunteet huomioon ja lopettaa asiattoman käytöksensä. Asiasta kannattaa kertoa myös opettajalle tai jollekin muulle koulun henkilökunnan jäsenelle. He voivat vielä käydä tilanteita läpi niin pojan kuin teidän oppilaidenkin kanssa enemmän. Juttelemisessa ei ole mitään noloa, joten tilanteesta ja tunteistaan kannattaa puhua aikuisen kanssa.
Toivottavasti asiat ratkeavat parhain päin. Jos kaipaat vielä neuvoja tai kuuntelijaa, olet aina tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi