Suuseksin harrastaminen ahdistaa
Minua ahdistaa mahdollinen suuseksi.. en ole koskaan antanut tai saanut suuseksiä. Pelottaa että alakertani on jotenkin erilainen kuin muilla tai että tuoksu on liian voimakas.. En ole parisuhteessa joten kumppani ei ole läheinen vielä, tunnen ihmisen kyllä mutta seksikerta olisi ensimmäinen

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sukuelinten ulkonäköön, suuseksiin ja tuoksuihin liittyvät seikat huolettavat monia ihmisiä. Huolehtiminen on kuitenkin turhaa. Sukuelintesi alue on hyvä sellaisenaan ja tuleva kumppanisikin varmasti ajattelee samalla tavalla. Joskus ihminen itse on ankarin kritisoija omaa kehoaan kohtaan, kun taas kumppani suhtautuu omaan kehoon lempeämmin. Olet oikeanlainen tuollaisenaan.
Jokaisen sukuelimissä on tietynlainen ominaistuoksu, jota ei tarvitse hävetä. Ennen suuseksiä voi käydä tekemässä alapesun huolellisesti. Tavallinen hygienian hoitaminen riittää ennen suuseksiä. Suuseksissä suositellaan käyttämään kondomia tai suuseksisuojaa, joten suojauksen käyttö voi lisäksi tuoda hieman itsevarmuutta tuoksujen suhteen. On myös ihmisiä, jotka kokevat esimerkiksi seksiin liittyvät tuoksut, äänet tai maut kiihottavina. Puhtaiden sukuelinten tuoksu voi olla oikein kiihottava asia seksikumppanin mielestä.
Ensimmäinen (suu)seksikerta saattaa tuntua jännittävältä tai pelottavalta. Jännitystä ja ahdistusta voi helpottaa tuttu ja luotettava kumppani, jonka kanssa on hyvä olla. Turvalliselta tuntuvan ihmisen seurassa pystyy rentoutumaan paremmin ja nauttimaan erilaisista hyväilyistä. Omista tunteistaan kannattaa jutella kumppanilleen. Ajatuksiaan ei tarvitse peitellä tai nolostella, sillä kumppani saattaa jännittää aivan samoja asioita kuin sinä. Voitte rohkaista ja auttaa toisianne rentoutumaan jännittäviltä tuntuvissa hetkissä. Lisäksi kannattaa jutella molempien toiveista ja rajoista.
Joskus suuseksin harrastaminen tuntuu liian intiimiltä ensimmäisillä seksikerroilla, mutta on luontevampaa myöhemmin, kun seksi on tullut tutuksi. Ennen yhdyntöjen tai suuseksin aloittamista saattaa olla helpompaa tutustua toiseen esimerkiksi hyväilyseksin kautta. Usein tällä tavalla oppii myös omasta kehostaan uusia asioita. Kun hyväilyseksi on tuttua molemmille, on helpompaa edetä muihin seksin muotoihin. Suuseksiä kannattaa harrastaa vasta silloin, kun itse kokee olevansa siihen valmis. Mikäli koet, että seksikokemus olisi nautinnollisempi ja rentouttavampi ilman suuseksiä, voit kertoa tämän kumppanillesi. Suuseksi on vain yksi seksitapa muiden joukossa. Jos suuseksin harrastaminen ei ole sinun juttusi, voi aina keksiä toisenlaisia seksitapoja. Suuseksin antaminen tai vastaanottaminen menee kuitenkin varmasti hyvin, jos suuseksi tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa.
Ikävää kuulla, jos tilanne on saanut aikaan ahdistusta. Ahdistusta on mahdollista helpottaa juttelemalla kumppanin lisäksi myös esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa. Seksin tulisi olla hauskaa, joten omia tuntemuksiaan ja kehonsa viestejä kannattaa kuunnella ja edetä niiden mukaan. Halutessasi voit tutustua vielä suuseksiä ja ekaa kertaa käsitteleviin tietoartikkeleihimme.
Neuvonnan tiimi