Tapailukumppanin suorituspaineista johtuva erektiovaikeus
Tapailukumppanillani on ehkä suorituspaineista johtuva erektio-ongelma. Alussa yhdynnät onnistui hetken aikaa, kunnes erektio laski. Nyt ei olla moneen viikkoon edes yritetty. Haluaisin harjoitella ja yrittää päästä erektio-ongelman yli, mutta en tiedä miten ottaa asia esille. Toisaalta koen, että olisi hyvä kertoa toiselle tästä halusta ja näyttää että haluan häntä. Samalla jännittää, että aiheutan lisää paineta ilmaisemalla, että haluaisin jotain (eli yhdyntää) johon hän ei nyt pysty.
Tapailun alussa mies koski muhun melko usein ja antoi suuseksiäkin, mutta muutaman kuukauden jälkeen se jäi pois. Mies koskee kyllä muuten (esim. rintoja ja peppua), mutta ei juuri koske alapäähän edes sormin. Epäilen, että mies on epävarma omista ”taidoistaan”, eikä siksi uskalla koskea. Haluaisin hänen koskevan muhun enemmän, mutta en osaa pyytää sitä. Haluaisin myös tietää miksi hän ei enää koske, mutta sekin tuntuu vaikealta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erektiovaikeudet ovat hyvin yleisiä. Tilanteita, joissa erektio ei toimi kuten itse toivoisi, esiintyy jotakuinkin kaikilla peniksellisillä. Tavallisuudestaan huolimatta erektioon liittyvät hankaluudet saattavat synnyttää epäonnistumisen ja häpeän tunnetta oman kehon toiminnan suhteen. On erittäin tavallista, että ”epäonnistumisena” koettu seksitilanne voi synnyttää suorituspaineita seuraavalle seksikerralle. Tässä mielessä seksikumppanin kannustava ja ymmärtäväinen rooli on tärkeä.
Seksuaalisuus on herkkä osa-alue ihmisen elämässä. Myös seksuaalisuudesta puhuminen voi tuntua vaikealta tästä syystä. On mukavaa, että suhtaudut asiaan hienotunteisesti etkä halua painostaa toista. Vaikka asian ottaminen puheeksi voi tuntua hankalalta, on yhteinen tunteista ja toiveista keskusteleminen yleensä lempein ja toimivin keino tilanteen ratkaisemiseksi. Mikä sinua on auttanut muutoin hankalista asioista keskustellessa? Voisiko näitä toimivaksi havaittuja keinoja hyödyntää myös nyt?
Keskusteluhetkeksi kannattaa valita jokin kiireetön ajankohta. Tapailukumppanille voi kertoa, että haluat häntä, mutta et aio painostaa häntä mitenkään. Toista voi myös vahvistaa siinä, mikä on jo hyvin. Mistä etenkin nautit tai olet nauttinut hänen kanssaan? Mitä toivoisit lisää?
Joskus voi olla hyvä miettiä yhdessä myös sitä, että millaisesta kosketuksesta penis pitää silloin, kun se on pehmeämpi ja silloin, kun se on kovempi. Millaisia hyväilyjä tai kosketuksia kumppanisi mahdollisesti kaipaisi tilanteessa, jossa erektio päättyy yhdynnässä ei-toivotusti? Entä millaisia hyväilyjä ja kosketuksia sinä kaipaisit? Voisiko erektion muutos merkitä epäonnistumisen sijaan mahdollisuutta etsiä uudenlaisia tapoja koskettaa ja tuottaa yhteistä mielihyvää?
Halutessanne voitte kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta, jonka tavoitteena on kosketusyhteyden luominen ja läheisyydestä kommunikoinnin harjoitteleminen suorituspaineettomasti. Harjoituksen aikana mahdollisesti syntyvälle erektiolle ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Jos toiveissanne on yhdyntäseksi niin on myös olemassa yhdynnässä erektiota ylläpitäviä apuvälineitä, kuten penisrenkaita ja erektiotukia. Näistä saa lisätietoa seksitarvikkeita myyvistä liikkeistä.
Molempien on tärkeää muistaa olla armollinen itselleen. Mikäli puheeksi ottaminen ja toiveiden ilmaisu tai yhteensovittaminen tuntuvat edelleen hankalalta, voit hyvin tulla juttelemaan asiasta ensin neuvontapuhelimeemme. Halutessanne teillä on mahdollisuus varata aika seksuaalineuvojan vastaanotolle, mikäli aihepiiriä on vaikeaa käsitellä kaksin. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi