Tiukka esinahka
Minulla on pippelin kanssa ongelmia, kun esinahka on niin tiukka, että en uskalla vetää sitä kokonaan terskan taakse. En varmaan saisi vedettyä sitä takaisin. Nytkin tuntuu kipua, jos vedän sitä liikaa. En pysty kunnolla pesemään pippeliä tästä syystä. Mitä pitäisi tehdä? Voiko tällaista mennä terkkarille näyttämään? Nolottaisi mennä, mutta tiedän kyllä tarvitsevani jonkun apua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka on kiinnittynyt pippeliin kiinnikkeillä, jotka tavallisesti irtoavat itsestään iän myötä. Murrosiässä kehon ja pippelin kasvaminen voivat hieman vaikuttaa esinahan väljenemiseen. Jokaisen keho toimii kuitenkin omaan yksilölliseen tapaansa.
Ei hätää, vaikket pystyisi tällä hetkellä pesemään pippeliäsi esinahan alta. Voit pestä pippelisi näkyviltä osin niin hyvin kuin pystyt. Esinahkaa on mahdollista myös venytellä varovasti esimerkiksi suihkussa tai liukuvoiteen tai intiimialueelle sopivan perusvoiteen kanssa. Esinahkaa liikuteltaessa on kuitenkin noudatettava varovaisuutta, jottei tule vahingoittaneeksi itseään. On siis hyvä välttää kovakouraista kosketusta tai esinahan vetämistä väkisin taaksepäin. Venytystä voi jatkaa kehoaan kuunnellen noin 10 sekuntia ja päästää sitten esinahka luonnolliseen tilaansa. Venytyksiä ei kannata kuitenkaan liikaa toistaa päivän aikana, noin kymmenen toiston jälkeen on hyvä antaa alueen levätä. Esinahka tulee myös vetää venytysten päätyttyä takaisin terskan päälle. Aihetta on käsitelty enemmän tässä artikkelissa.
Terveydenhoitaja on kouluttautunut juttelemaan kaikenlaisista kehoon liittyvistä asioista, joten sukuelinten alueesta ja hygieniasta puhuminen on hänelle yhtä neutraalia kuin esimerkiksi sormista tai korvista keskusteleminen. Tilannettaan ei tarvitse yhtään nolostella, mainitsemasi asiat saa ottaa rohkeasti puheeksi terveydenhoitajan luona.
Neuvonnan tiimi