Vaginan poimuiset seinämät ja huoli tuoksusta
Mun vaginan seinämät tuntuu erittäin poimuisilta niissä on ns ”kuoppia” paljon, onko normaalia? Ja sormet eivät oikeen tuota mielihyvää vaginan sisällä vaan enemmän epämukavaa oloa. Miltä alapään kuuluisi haista, onko hieman tunkkainen haju ihan normaali?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vagina ei ole sileä putki vaan sen seinämät ovat luonnostaan poimuiset. Poimut mahdollistavat tarvittaessa vaginan venymisen. Poimuisuudesta ei tarvitse olla huolissaan.
Vagina muovautuu läpi iän. Siksi onkin mahdollista, että nuoremmalla iällä vaginan sisälle on vaikeaa laittaa mitään. Tilanteeseen saattaa vaikuttaa esimerkiksi rakenteelliset seikat sekä immenkalvon ahdas aukko. Jos kyse olisi immenkalvosta, on sitä mahdollista varovasti venytellä liukuvoiteeseen kostutetuin sormin.
On yksilöllistä, millaiset asiat tuottavat itselle nautintoa. Kehoaan kannattaa kuunnella ja tehdä vain niitä asioita, jotka tuntuvat itsestä miellyttäviltä. On olemassa ihmisiä, jotka eivät pidä vaginan hyväilystä sisältäpäin, mutta nauttivat muunlaisista hyväilytavoista. Esimerkiksi klitoriksen ja häpyhuulten kosketteleminen saattaa tuottaa mielihyvää enemmän kuin vaginan hyväileminen sisältä. Sukuelinten alueen lisäksi on mahdollista hyväillä myös muita kehonosia etsiessään nautintoa. Jos minkäänlainen hyväileminen ei tunnu sinusta miellyttävältä, ei itsetyydytystä ole pakko harrastaa.
Jokaisen vaginan tuoksu on hieman omanlaisensa. Tyypillisesti vagina voi tuoksua kuitenkin hieman tunkkaiselta. Jos sinulla ei ole minkään tulehduksen tai mahdollisen seksitaudin oireita sukuelinten alueella, ei asiasta todennäköisesti tarvitse olla huolissaan. Tarkemmin lisätietoa seksuaalisuudesta ja omasta terveydestäsi saat terveydenhoitajalta. Myös neuvontapuhelimen puoleen saa aina kääntyä, jos seksuaalisuuteen liittyvät asiat huolettavat.
Neuvonnan tiimi