Vaikeus aloittaa seksin harrastaminen parisuhteessa
Mulla on sellanen ongelma kuin suhde, jossa ei ole seksiä harrastettu ikinä. Olemme olleet reilu 1v yhdessä. Ollaan yli 20v. Mies ei ole koskaan harrastanu seksiä, joten ei osaa tehä aloitetta ja itse en uskalla tehdä omien traumojen vuoksi. Enkä uskalla ottaa asiaa ees puheeksi sen enempää mitä ollaan asiasta joskus puhuttu. Kerran pääsin käsipeliin asti hieman huppelissa oltuamme, mutta kysyttäessäni mieheltä haluatko jatkaa mies jumittui. Onko mitää neuvoa tähän? Erota en halua!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, ettet jäänyt yksin tilanteesi kanssa. Ihmisten parisuhteet ovat hyvin erilaisia. Seksiä ei ole pakko harrastaa, vaikka olisikin parisuhteessa. Onko tilanteenne kuitenkin sellainen, että haluaisitte molemmat harrastaa seksiä, mutta ainoastaan seksin ehdottaminen ja siten myös seksiin eteneminen on vaikeaa? Halujen eriparisuuden ei tarvitse johtaa eroon. Suhdetta saa ehdottomasti jatkaa, jos molemmat osapuolet näin haluavat.
Jokaisella ihmisellä on oma seksuaalihistoriansa. Seksuaalihistorian varrelle saattaa mahtua myös vaikeita kokemuksia. Kerroit, että olet kokenut traumoja aiheuttavia asioita aiemmin elämässäsi. Koetko, että traumasi eivät vaikuta varsinaisesti seksin harrastamiseen vaan ainoastaan aloitteen tekemiseen? On ollut rohkeaa yrittää ottaa puheeksi molempien vaikeaksi kokemat asiat.
Otit esille miehen jumittumisen seksitilanteessa. Myös kokemattomuus on yksi osa ihmisen henkilökohtaista seksuaalihistoriaa. Joitain seksi saattaa kiinnostaa, mutta seksin aloittamisvaikeuden takana voi olla erilaisia asioita. Esimerkiksi lapsena ja nuorena saatu seksuaalikasvatus, lapsuudenkodissa omaksuttu asenne seksuaalisuutta kohtaan, itsetunto, kehonkuva, aiemmat kokemukset sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä elämänkatsomukselliset asiat voivat vaikuttaa joko myönteisesti tai kielteisesti oman seksuaalisuuden toteuttamiseen. Taustalla olevat tekijät voivat olla monisyisiä ja liittyä toisiinsa. Oma tilanne tai omat ajatukset saattavat aiheuttaa seksuaalista häpeää tai syyllisyyttä ja vaikuttaa oman hyvinvoinnin lisäksi myös parisuhteen hyvinvointiin. Jokaisen tilannetta tulee kuitenkin tarkastella yksilökohtaisesti.
Seksi on muutakin kuin pelkkää yhdyntää. Oletko tietoinen, onko miehesi kiinnostunut itsetyydytyksestä?
Sisältyykö arkeenne muutoin kosketuksia ja läheisyyttä? Myönteinen kosketusyhteys vahvistaa suhdetta ja saattaa helpottaa myös tunteiden ilmaisemista sanallisesti.
Toit ilmi, että puheeksi ottaminen on hankalaa. Koska asia kuitenkin mietityttää sinua, olisiko sinun ollut mahdollista lähestyä kumppaniasi esimerkiksi kirjeen kautta ja kertoa siinä ajatuksistasi ja toiveistasi? Myös mies voi kirjoittaa sinulle kirjeen tai vaikkapa videoida ajatuksiaan, jos kasvotusten puhuminen on tuntuu hankalalta. Olette tässä yhdessä ja teillä on lupa muovata suhteestanne omannäköisenne. Mikäli keskusteluyhteyden luominen on haastavaa, on apuna mahdollista käyttää pariterapeuttia, seksuaalineuvojaa tai seksuaaliterapeuttia. Ammattilaiselle voi puhua myös yksin. Yhteystiedot luottamuksellisiin neuvontapalveluihimme saatte tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi