Vaikeus sovittaa seksihalut yhteen parisuhteessa
Hei! Mieheni on vähähaluisempi kuin minä, hänelle riittää seksiä kerran viikossa viikonloppuna tiettynä päivänä ja aina aamuisin. Itse haluaisin joskus ylläpitää seksuaalisuutta arkisin ja iltaisin. Joskus kun olen vkl-aamuisin töissä niin seksi jää välistä koko viikolta. Hän perustelee sen sillä ettei jaksa iltaisin tai arkena töiden takia. Minusta tämä ole tasapuolista toimintaa parisuhteessa koska hän ei ole valmis panostamaan toisen haluihin, vain silloin kun itselle sopii. Vinkkejä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Halujen eriparisuus koskettaa monia muitakin pariskuntia, joten ette ole yksin tilanteessanne. Halujen eriparisuutta voi esiintyä missä tahansa elämänvaiheessa ja joissain tapauksissa halut ovat saattaneet olla jo alusta lähtien eriparisia. On tavallista, että arjen työtaakka, väsymys ja stressi voivat vaikuttaa heikentävästi halukkuuteen.
Jokaisella on oikeus omaan kehoonsa ja päätäntävalta siihen, harrastaako seksiä vai ei. Näkökulmasi on silti ymmärrettävä, sillä suhteeseen kuuluu myös kumppanin toiveiden huomioinen ja kompromissien tekeminen. Pystyisikö miehesi ottamaan päiväunet kotiin tultuaan, jotta seksi onnistuisi illasta? Yksi vaihtoehto on myös, että sinä menisit nukkumaan hieman aikaisemmin, jolloin aamulla voisi olla mahdollisuus seksin harrastamiseen ennen töihin lähtemistä. Lisäksi sooloseksin kautta on mahdollista nauttia seksuaalisuudestaan silloin, kun seksuaaliset halut eivät osu yksiin kumppanin kanssa.
Hienoa, että olette jollain tasolla pystyneet puhumaan toiveistanne. Jos kommunikaatio on puutteellista, voi ihminen loukkaantua, mikäli kumppani ei innostu seksistä juuri silloin, kun itsellä olisi haluja. Tämä saattaa pitkällä aikavälillä vaikuttaa suhteen hyvinvointiin ja halun määrään.
Seksi on muutakin kuin yhdyntää; voisiko seksuaalisuutta toteuttaa yhdessä jollakin muulla tavalla kuin aktin kautta? Kosketus toimii halujen kasvualustana ja vaikka seksiä ei olisikaan, on tärkeää muutoin huomioida kumppania. Läheisyyden ja kosketuksen ei tarvitse myöskään aina johtaa seksiin.
Omista tunteistaan, toiveistaan ja peloistaan kannattaa puhua kumppanilleen. Olette tässä yhdessä ja varmasti kumpikin haluaisi, että toisella olisi hyvä olla. Mikäli tilanne on tulehtunut tai keskusteleminen tuntuu kaksin hankalalta, voi seksologian ammattilaisen puoleen kääntyminen helpottaa jännitteitä. Apua on saatavilla esimerkiksi neuvontapuhelimen tai seksuaalineuvojan vastaanoton kautta. Palveluihin saa olla yhteydessä yksinkin. Halutessanne voitte tutustua myös Mielenterveystalon Parisuhteen omahoito-ohjelmaan. Toivottavasti löydätte jonkin molempia miellyttävän ratkaisun.
Neuvonnan tiimi