Vaimo ei halua lisätä parisuhdeseksin määrää
Hei,
Vaikka saisin seksiä, jään silti kaipaamaan lisää. Joskus masturboin jopa kahdesti seksin jälkeen. Hillitsen kuitenkin itseni eikä halut aiheuta ongelmia esim työpäivän aikana. Vaimo ei halua yhtä usein eikä enää sen jälkeen kun hän on saanut orgasmin. Lisäksi minusta tuntuu, että seksin harrastaminen vain lisää halua harrastaa seksiä entisestään. Vaimo ei halua avointa suhdetta eikä lisätä seksiä suhteessa. Mitä tekisin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Halun määrä vaihtelee ihmisen ja elämäntilanteen mukaan. Seksin haluamisessa ei ole kuitenkaan mitään pahaa. Seksin ajatteleminen tai seksin harrastaminen voi lisätä seksihaluja. Syntyy tietynlainen tilanne, jossa ”nälkä kasvaa syödessä”. Hyvä kuulla, että tilanne ei sinällään aiheuta sinulle vaikeuksia esimerkiksi työpaikalla.
Halujen eriparisuus parisuhteessa on hyvin yleinen asia. On tavallista, että toinen saattaa haluta seksiä enemmän kuin toinen. Halukkuuden määrään voi vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi kuormittava elämäntilanne, parisuhteen tila, terveydentila, lääkitykset, hormonaaliset tekijät, stressi tai väsymys. Tyypillistä on myös se, että halun määrässä on ollut eroja jo suhteen alusta lähtien. Halujen eriparisuus voi aiheuttaa ajoittain turhautumista tai muita vaikeita tunteita.
Masturbointi parisuhteessa on aivan sallittua. Jos seksihaluja esiintyy kumppanin kanssa harrastetun seksin jälkeen, voi masturbointi olla sopiva keino seksihalujen tyydyttämiseen. Yleisellä tasolla masturbointi voidaan mieltää seksiksi siinä missä yhdyntäkin. Millaisia tekijöitä koet kaipaavasi seksiltä? Toivotko esimerkiksi enemmän läheisyyttä, hellyyttä tai huomiota seksiltä tai muita asioita, joita ei välttämättä masturboinnin välityksellä saa? Hyvä juttu, että olette vaimosi kanssa pystyneet juttelemaan haluun ja seksiin liittyvistä asioista. Pystyisikö yhteistä seksiä laajentamaan niin, että vaimosi tyydyttäisi sinua kädelläsi seksiaktinne jälkeen? Yksi vaihtoehto on myös, että vaimosi voisi liikutella seksilelua masturbointisi yhteydessä. Markkinoilla on saatavilla esimerkiksi aidontuntuisia tekovaginoita, joita voi käyttää joko yksin tai kumppaninsa kanssa. Vaihtoehtona on myös masturboida ennen yhteistä seksiänne muutaman kerran, jolloin yhdessä harrastettu seksi jäisi viimeisimmäksi seksikerraksi ja halukkuuskin saattaisi tasaantua tämän jälkeen. Vaimon kanssa voi miettiä juuri teille sopivaa kompromissiratkaisua.
Kuvaamasi tilanteet voivat joskus pitkällä aikavälillä vaikuttaa molempien itsetuntoon ja parisuhteen hyvinvointiin. Tunteistaan kannattaa jutella kumppaninsa kanssa avoimesti. Jos tilanne tuntuu hankalalta ratkaista yhdessä, voi seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin palveluista olla apua asian käsittelemisessä. Neuvontapalveluihimme saa olla yhteydessä joko yksin tai yhdessä kumppaninsa kanssa.
Neuvonnan tiimi