Vanhemman pakkoajatukset ja pelko seksuaalisen teon tekemisestä
Kärsin pakkoajatuksista ja pelkään tehneeni vahingossa lapselleni seksuaalisen teon, vaikka tiedän etten ole tehnyt. Juuri nyt pesemiseen liittyvät asiat mietityttää ja en tiedä miten vajaa 3-vuotiaan pippeli tulisi pestä. Oikeastaan en edes uskalla pestä esinahan alta, kun ajattelen tekeväni jotain väärää. Tavaksi on tullut pestä pojan pippelin alta kivesten ja peniksen välinen liitoskohta, kun vauvana siihen ilmestyi töhnää kun hautui vaipassa. Mietin jo onko sekin väärin ja pervoa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On arvokasta tietoa tunnistaa oma tilanteensa ja pystyä erittelemään hiukan asioita tuntemuksiensa takana. Pelkotilat siitä, että lapselle sattuisi jotain tai itse satuttaisi lasta ovat monen vanhemman huolena. Joskus voi käydä niin, että oma mieli kuormittuu liikaa näillä ajatuksilla ja lähtee toivomattomasti toistamaan itseään saaden aikaan entistä huonomman olon.
Pienten poikien esinahka on monesti sen verran kireä, että se ei ole vedettävissä paljoakaan taaksepäin pesemistä varten. Pippelin ja kivekset voi pestä hellästi suihkuttamalla. Tässä ei ole mitään pervoa tai väärää. Ei ole tavatonta, että lapsen synnyttyä vanhempi miettii sitä, että millainen käytös on hoidollista ja mikä ei. Pakkoajatuksista kärsiminen vaikuttaa tilanteeseen vaikka ymmärtäisikin että pesuhetkissä kyse ei ole seksuaalisesta teosta. Jos huomaat pakkoajatusten olevan joissain hetkissä vahvempana kuin toisissa, onko lapsella toista huoltajaa joka voi hoitaa pesuhetket silloin?  Lasta voi myös osallistuttaa pesemiseen oman taitotasonsa mukaan.
Et maininnut viestissäsi, onko sinulla mitään hoitomuotoa pakkoajatusten lievittämiseksi. Omasta tilanteestaan olisi hyvä jutella avoimesti lääkärin kanssa tai neuvolassa, jolloin voi saada tietoa myös lapsen hygienian hoitoon liittyen. Epämiellyttävien ajatusten hallintaan on lisäksi laadittu Mielenterveystalon pakko-oireiden omahoito-ohjelma, sekä henkistä hyvinvointia tukevia harjoituksia, joista voisi olla apua sinulle. Halutessasi tilanteesta on mahdollista jutella myös neuvontapuhelimessamme. Kukaan ei tuomitse sinua tai ajattele sinusta mitään pahaa, sillä kyseessä on hyvin yleinen tilanne, johon on saatavilla apua. Toivottavasti sopiva auttamismuoto löytyy. Enemmän seksuaalisista pakkoajatuksista löydät tietoa täältä.
Neuvonnan tiimi