Voiko 15-vuotiaan tytön vartalo olla jo ns. valmis?
Voiko 15-vuotiaan tytön vartalo olla jo ns. valmis? Olen harrastanut muutaman kerran seksiä yhden 15v tytön kanssa, ja hänen kroppansa on minusta tosi naisellinen. Missä iässä tytöt yleensä tulevat aikuisen muotoon, ja kehittyvätkö rinnat, lantio ja peppu samaan tahtiin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihminen kehittyy yksilölliseen tahtiinsa ja joillakin 15-vuotiailla vartalo voi olla aikuisen vartalon kaltainen, toisilla taas ei. Tilanteeseen vaikuttavat esimerkiksi henkilön perintötekijät. Murrosikään ja kehoon liittyviä asioita ei tarvitse hävetä, muutokset kuuluvat elämään ja aikuiseksi kasvamiseen.
Tytön fyysinen kehitys alkaa noin 10-vuotiaana rintarauhasen kehittymisellä. Tämän jälkeen muita ilmaantuvia murrosiän merkkejä kehossa ovat esimerkiksi karvoituksen ilmestyminen, kasvupyrähdys, kuukautisten alkaminen ja kehon rasvakudoksen lisääntyminen sekä vartalon muotojen muuttuminen aikuisen vartalon näköiseksi. Rintojen kehitys alkaa siis hieman aiemmin ennen kuin lantion ja pepun kehittyminen. Jokainen kehittyy kuitenkin omaan tahtiinsa, joten tilanteissa on paljon vaihteluita. Tarkemmin tietoa murrosiän muutoksista ja kehitystahdista on koottu tähän artikkeliin.
Fyysisen kehityksen lisäksi ihminen kehittyy yksilölliseen tahtiinsa myös psyykkisellä tasolla. Fyysisesti joku voisi ulkomuodoltaan näyttää ns. valmiilta, mutta ei välttämättä henkisesti ole vielä valmis harrastamaan seksiä.
Kerroit, että olet jo kokeillut seksiä tytön kanssa. Jos molemmat kokevat olevansa valmiita seksiin, voi hyväilyseksiä tai jotakin muuta seksin eri muotoa kokeilla. Jos sinua kiinnostaa, on ekaa kertaa ja ehkäisyä käsitteleviin artikkeleihimme koottu enemmän tietoa aihepiiriin liittyen.
Neuvonnan tiimi