Pitkään oireettomana ollut kondylooma ja irtosuhteiden harrastaminen
Hei olen saanut todella ristiriitaista tietoa sen jälkeen kun minulta löydettiin muutama pieni kondylooma. Ne lähtivät nopeasti ja saatiin hoidettua helposti. Nyt haluaisinkin tietää voinko harrastaa irtosuhteita kondomilla? Ja esim kun olen ollut vuosia oireeton voiko koko asian unohtaa ja päätellä että virus on tuhoutunut? Suojaus tietenkin silti. Lääkäri sanoi että ei ole kuulemma edes välttämätöntä ilmoittaa uusille seksikumppaneille sairastaneensa kun on hoitanut oireet?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On mukavaa kuulla, että huolehdit seksuaaliterveydestäsi ja otat huomioon myös mahdollisen seksikumppanin terveyden. Se on vastuullisesti tehty.
Kondylooman aiheuttaa ihmisen papilloomavirus (HPV), joka on hyvin yleinen virus. Virusta tuhoavaa hoitoa ei ole, mutta papilloomavirus paranee yleensä itsestään muutamien vuosien sisällä tartunnan saamisesta. Virus tarttuu tavallisesti oireisessa vaiheessa, mutta joissakin tapauksissa myös oireettomana. Ihmiskeho toimii jokaisella erityisellä tavalla, joten jokaisen henkilön tilannetta on tärkeää tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta.
Kondomin tai suuseksisuojan käytöllä voi pyrkiä ehkäisemään seksitautien mahdollista välittymistä eteenpäin. Jokainen päättää itse, miten haluaa toimia kertomisen suhteen kuvaamassasi tilanteessa. Asiasta kertomista ohjaa pitkälti ihmisen oma näkemys oikeasta tavasta elää ja toimia. Vastuullisinta voisi olla asian puheeksi ottaminen varmuuden vuoksi, jolloin seksikumppanin kanssa voitte yhdessä päättää, miten etenette tilanteessanne.
Jos sinulla ei ole ollut oireita vuosiin, voi oman terveydentilan suhteen luultavasti olla rauhassa. Varmimman tiedon terveydestään saa kuitenkin vielä uudestaan lääkäriltä. Lääkäriltä on mahdollista myös tarkistaa, miten menetellä sinun tilanteessasi asian puheeksi ottamisen suhteen. Lisätietoa seksistä ja seksitaudeista saat tarvittaessa vielä neuvontapuhelimesta.
Neuvonnan tiimi