Voiko jatkuvalla selibaatilla olla terveydellisiä haittoja? Vai jäisikö siinä ainoastaan...
Voiko jatkuvalla selibaatilla olla terveydellisiä haittoja? Vai jäisikö siinä ainoastaan paitsi seksuaalisuuden positiivisista vaikutuksista kuten oksitosiinin virtauksista. Ymmärtääkseni myös muu fyysinen kontakti kuten halaus vapauttaa samoja hormoneja kuin seksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mikäli selibaatti on vapaaehtoinen valinta, ei siitä pitäisi olla haittaa niin fyysiselle kuin henkisellekään hyvinvoinnille. Lähinnä tosiaan tällaisissa tapauksissa jää ilman seksin positiviisia terveysvaikutuksia, mutta tilanne ei aiheuta haittaa omalle kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Kyseisissä tilanteissa ihminen voi saada mielihyvähormonit virtaamaan kehossa esimerkiksi juuri mainitsemillasi tavoilla ja näin ylläpitää hyvinvointiaan.
Joskus, jos selibaatti ei ole oma valinta, voi tilanne näkyä myös ihmisen henkisessä hyvinvoinnissa, jolloin tilanne taas voi ilmetä hyvin yksilöllisin tavoin. Tällöin on hyvä jutella joko mahdollisen kumppanin kanssa tai esimerkiksi olla yhteydessä muihin palveluihimme, jossa tilannetta voidaan käsitellä henkilökohtaisemmalta kannalta. Lisää seksuaalisesta halusta voi lukea vielä täältä.
Maija Nieminen